Metro se rozšíří o čtyři stanice. Linka A nově pojede z Dejvic až do Motola
Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol, tak se jmenují čtyři nové stanice pražského metra. Úsek linky A z Dejvic k motolské nemocnici se dnes otevírá po pěti letech výstavby, která se neobešla bez problémů.
„Hodně úspěchů a na rozvoj městské hromadné dopravy na území hlavního města Prahy,“ tak zahájil stavbu prodloužení metra 12. dubna 2010 tehdejší primátor Pavel Bém z ODS.
Nejdřív se pod zemí začaly stavět stanice, které pak propojily dva speciální štíty razící tunely. Děti z motolské nemocnice je pojmenovaly Tonda a Adéla.
Čtyři nové stanice pražského metra A se cestujícím otevřou po pěti letech výstavby. Tunely razily dva speciální štíty Tonda a Adéla
V létě 2011 se Tonda poprvé zakousl do horniny. Stroje řízené na dálku počítačem za sebou nechávaly hotový tunel a do cíle ve stanici Dejvická dorazily za rok a půl, v listopadu 2012.
Nejhlubší stanicí na novém úseku jsou Petřiny, s nástupištěm 37 metrů pod povrchem. Naopak konečná stanice Nemocnice Motol je povrchová a díky tomu prosklená.
Prodloužení metra ovlivní i povrchovou dopravu. Většina autobusů, které dřív jezdily až na Dejvickou, bude končit u nových stanic Bořislavka nebo Nádraží Veleslavín.
Evropské dotace se zatím nečerpaly
Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, z toho 8 miliard měla pokrýt dotace z evropských fondů. Během stavby stoupl odhad výsledné ceny na 22,5 miliardy. Finální výpočty ale ukazují, že to bude míň.
„Plánovaná výše s inflací byla kolem 21 miliard a já předpokládám podle všech dostupných informací, že tato částka bude nižší než 21 miliard. Čili my dokážeme tu stavbu dokončit za cenu, která je nižší než původně plánovaná,“ řekl v únoru současný šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.
Plánovaná cena výstavby metra byla necelých 19 miliard korun, během stavby odhad ale stoupl o tři a půl miliardy
Financování celého projektu bylo několikrát v ohrožení. Například z evropské dotace Praha ještě nevyčerpala ani korunu.
„Je to tím, že stále vedeme poměrně tvrdá jednání s ministerstvem dopravy. Myslíme si, že ministerstvo nepostupuje korektně a v podstatě poškozuje nejenom Prahu, ale i Českou republiku. Dá se ale říct, že těch 8 miliard určitě vyčerpáme,“ je přesvědčen Ďuriš.
Jednou z podmínek byl také autobusový terminál a velké parkoviště na Dlouhé Míli. Ty se ale poté, co město zrušilo plány na pokračování směrem na letiště, stavět nebudou. Přestup z autobusů na metro tak zajistí menší terminál u stanice Nádraží Veleslavín, kde auta nezaparkují.
Současný radní pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD bude muset v Bruselu tyto změny obhájit: „Nyní musí dopravní podnik předkládat žádosti o proplácení faktur, ty musí projít certifikačním procesem a následně by měly být proplaceny.“
„Nicméně aby nenastalo to, že by se v budoucnu dotace musely vracet nebo něco podobného, musí město vyhodnotit svou žádost, na základě které peníze dostalo. Říct si, že jsme všechno schopní splnit, a kdyby tam byla nějaká úroveň, kterou nejsme schopni splnit, tak včas zareagovat a nečekat, až nás ten problém doběhne,“ dodává Dolínek.
Prodloužení metra se také začínalo stavět s tím, že z Motola bude v další fázi pokračovat až na letiště. Tento plán už ale neplatí.
Po 5 letech výstavby se lidé poprvé svezou z Dejvic až k Motolu. O nových stanicích metra mluví generální ředitel DP Jaroslav Ďuriš.mp3
V roce 2012 se objevila další komplikace, spor o název stanice Bořislavka. Místním lidem z Prahy 6 vadilo, že stejnojmenné náměstí je příliš daleko a preferovali původně plánovaný název Červený Vrch. Rozhodnutí magistrátní komise ale nezměnili.
Za dobu stavby prodloužení metra A se ve vedení magistrátu vystřídali čtyři primátoři a šéfů dopravního podniku bylo dokonce šest.