Čtyři proudy Prahu s Karlovými Vary zatím nespojí, na silnici R6 chybí peníze
Čtyřproudá silnice R6 z Karlových Varů do Prahy do roku 2025 hotová nebude. Ministerstvu dopravy chybí peníze na její výstavbu. Resort proto počítá jen s plánovanými obchvaty některých obcí. Další stavby budou možná realizovány s polovičním profilem.
Silnice, kterých by se plánované akce měly dotýkat, jsou ve směru od Bošova na Nové Strašecí. Jde celkem o osm míst. Podle ministerstva dopravy bude možné získat na akce peníze z evropských fondů. Aby se jich ale stihlo zrealizovat co nejvíce, dojde zřejmě k úpravě celého plánu výstavby. Vše přesně popíše další, v pořadí už šestá varianta studie.
„Která je jakousi kombinací a ambicí postavit co nejvíce staveb. Za cenu, že některé nejdříve postavíme v polovičním uspřádání a budou v budoucnu dostavěny,“ uvedl ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.
Více o chybějících financích na výstavbu čtyřproudové silnice R6 mezi Prahou a Karlovými Vary zjišťovala redaktorka Andrea Strohmaierová
U staveb s polovičními profily se přitom počítá s tím, že přinesou úsporu financí.
„Lze očekávat úsporu asi na 60 až 70 procentech stavebních nákladů. Odhadem si myslím, že by ty čtyři úseky, které jsou takto prověřovány a sledovány, mohly mít na úspoře něco kolem jedné a půl až dvou miliard.“
Podle vedení kraje a některých obcí je ale tato varianta nesmyslná. Dočasná stavba, konečná stavba, tvrdí. Přesto ale plán ministerstva dopravy dotčené obce vítají. Se stavbou obchvatu přijde do obce konečně klid, říká například starosta Řevničova Jiří Petráček.
„Současný stav má určitě velice negativní vliv na život v obci, na zdraví lidí. Slibujeme si od toho, že se zklidní situace v obci tím, že se doprava odkloní mimo centrum obce a že se nám tu bude lépe dýchat a lépe žít.“
Zatím se stále hovoří o trase ve směru od Bošova, kde v minulém týdnu byly znovuzahájeny práce na R6, na Nové Strašecí. Opačným směrem, tedy z Bošova na Karlovy Vary, se v blízké budoucnosti nic dít nebude. Podle Luďka Sosny je to i proto, že se v první řadě musí řešit i jiné dopravně komplikované trasy:
„Z hlediska evropských zdrojů má Česká republika zájem především postavit silnice R35. Budeme pokračovat na modernizaci D1, budeme stavět dálnici D3 a samozřejmě nás ještě čeká otázka dořešení Pražského okruhu.“
Dostavba R6 by měla stát řádově 28 miliard korun. Z Evropské unie by mohla v plánovacím období 2014 až 2020 získat ČR na silnice jen asi 35 miliard korun.