Výstava Glamour má přesvědčit o užitečnosti společenské módy
Uměleckoprůmyslové muzeum Praha uvádí novou výstavu společenských šatů druhé poloviny 20. století – Glamour. Její autoři chtějí dokázat, že styl ‘Glamour‘ je užitečný i v dnešní době. Kromě zdobných rób jsou v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea vystaveny boty od Diora a kabelky z pařížského domu Lafayette.
Preciznost českých švadlen a nápaditost návrhářů byla vyhlášená na začátku minulého století a dobrou pověst neztratila ani, když padla železná opona a mnozí tvůrci přišli o kontakt se světovými trendy. Přesto se i v období let 1950 - 1989 vznikaly krásné šaty.
„Dneska si můžeme koupi jakékoli šaty, v jakémkoli obchodě, ale trčí z nich nitě, prostě je to ledabyle ušité. A tohle mělo ještě nějakou takovou kulturu i toho ušití i střihu,“ říká novinářka z ženského časopisu Blanka Kovaříková.
Výstavu společenských šatů Glamour přiblížila v Ranním Radiožurnálu redaktorka Michaela Vetešková.
„Jinak se také přikláním k tomu, že jsme tu měli vždycky úžasné švadleny. Bez ohledu na to, jaká byla společenská etapa, vždycky byly velice šikovné a je to na těch šatech znát,“ dodala.
„Mě uchvacuje to, jak to bylo zpracováno,“ potvrzují záměr autorů výstavy Glamour návštěvnice Uměleckoprůmyslového muzea. Konkrétně Michaela Šindelová, která píše knížky o módě.
„A to si myslím, že pozůstalost prvorepublikových salónů byla naprosto znatelná. Také retrostyly k tomu přispěly. Takže jsem si s kolegyní říkaly, že mnoho z toho by jsme si vzaly hned na sebe taky,“ prozradila.
Mezi padesátkou šatů jsou i nejnovější společenské róby, včetně těch od manželky bývalého prezidenta Dagmar Havlové. Na figurínách jsou naaranžované koktejlové modely, plesové šaty známých českých návrhářů i anonymních autorů.
Na výstavě jsou nejenom krásné šaty, uvidíte tu botu Christiana Diora z roku 1969, kabelku z roku 1968 z obchodního domu Galerie Lafayette v Pařízi. Prostě vše, co je glamour, jak říká kurátorka Konstantina Hlaváčková.
„Toto slovo není francouzského původu, ale je z gaelského jazyka, kde znamenalo magii a kouzlo. A teprve v průběhu staletí se toto kouzlo začalo spojovat s elegancí, ženským šarmem a krásným zjevem,“ vysvětlila.
Šaty jsou součásti sbírek Uměleckoprůmyslového muzea, a i když někteří návštěvníci se docela logicky zatouží do nich obléknout, jde o muzejní exponáty, které jsou majetkem státu.