Výstava Glamour má přesvědčit o užitečnosti společenské módy

Uměleckoprůmyslové muzeum Praha uvádí novou výstavu společenských šatů druhé poloviny 20. století – Glamour. Její autoři chtějí dokázat, že styl ‘Glamour‘ je užitečný i v dnešní době. Kromě zdobných rób jsou v prostorách Uměleckoprůmyslového muzea vystaveny boty od Diora a kabelky z pařížského domu Lafayette.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Výstava společenských šatů Glamour

Výstava společenských šatů Glamour | Zdroj: ČTK

Preciznost českých švadlen a nápaditost návrhářů byla vyhlášená na začátku minulého století a dobrou pověst neztratila ani, když padla železná opona a mnozí tvůrci přišli o kontakt se světovými trendy. Přesto se i v období let 1950 - 1989 vznikaly krásné šaty.

„Dneska si můžeme koupi jakékoli šaty, v jakémkoli obchodě, ale trčí z nich nitě, prostě je to ledabyle ušité. A tohle mělo ještě nějakou takovou kulturu i toho ušití i střihu,“ říká novinářka z ženského časopisu Blanka Kovaříková.

Přehrát

00:00 / 00:00

Výstavu společenských šatů Glamour přiblížila v Ranním Radiožurnálu redaktorka Michaela Vetešková.

„Jinak se také přikláním k tomu, že jsme tu měli vždycky úžasné švadleny. Bez ohledu na to, jaká byla společenská etapa, vždycky byly velice šikovné a je to na těch šatech znát,“ dodala.

„Mě uchvacuje to, jak to bylo zpracováno,“ potvrzují záměr autorů výstavy Glamour návštěvnice Uměleckoprůmyslového muzea. Konkrétně Michaela Šindelová, která píše knížky o módě.

„A to si myslím, že pozůstalost prvorepublikových salónů byla naprosto znatelná. Také retrostyly k tomu přispěly. Takže jsem si s kolegyní říkaly, že mnoho z toho by jsme si vzaly hned na sebe taky,“ prozradila.

Mezi padesátkou šatů jsou i nejnovější společenské róby, včetně těch od manželky bývalého prezidenta Dagmar Havlové. Na figurínách jsou naaranžované koktejlové modely, plesové šaty známých českých návrhářů i anonymních autorů.

Na výstavě jsou nejenom krásné šaty, uvidíte tu botu Christiana Diora z roku 1969, kabelku z roku 1968 z obchodního domu Galerie Lafayette v Pařízi. Prostě vše, co je glamour, jak říká kurátorka Konstantina Hlaváčková.

„Toto slovo není francouzského původu, ale je z gaelského jazyka, kde znamenalo magii a kouzlo. A teprve v průběhu staletí se toto kouzlo začalo spojovat s elegancí, ženským šarmem a krásným zjevem,“ vysvětlila.

Šaty jsou součásti sbírek Uměleckoprůmyslového muzea, a i když někteří návštěvníci se docela logicky zatouží do nich obléknout, jde o muzejní exponáty, které jsou majetkem státu.

Michaela Vetešková, bre Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme