Novinka od Phonophani: elektronické abstrakce a norské dřevo
V úctyhodném katalogu jedné z klíčových severských značek - labelu Rune Grammofon - patřila alba dvojice Alog vždycky k tomu nejpoutavějšímu. Polovina tohoto dua, experimentátor a neposedný lovec zvuků Espen Sommer Eide, navíc realizuje své sound-artové choutky skrze sólový projekt Phonophani.
Pod jeho hlavičkou už vydal tři poměrně odlišná alba: hypnotický, orchestrálně pojatý eponymní debut (1998), fragmentární a velmi abstraktní Genetic Engineering (2002) a naposledy drsnější a přece organickou nahrávku Oak Or Rock (2004). V aktuálním opusu Kreken se jeden z nejvynalézavějších severských elektroniků inspirativně zatoulal do hájemství norského folklóru.
Eide nikdy nebyl jenom pokušitelem technologií: jeho svébytný zvuk poznamenal i fakt, že se dlouhodobě věnuje jak rozkladu tradičních nástrojů a vokálů na prvočinitele, tak i stavbě vlastních instrumentů (s velkým podílem dřevin). Dvanáct nových skladeb nezapře svůj akustický základ, ale je radost pozorovat, jak Eide z nasbíraného materiálů hněte kubistické tvary.
Na nezvykle melodickém albu panují až pastorální nálady: Eideho zvukový mysticismus jako by čerpal rovným dílem z abstraktního světa matematiky i přírodní spirituality, atmosféra je tu utkána z horka i mrazu. Stylově mají jeho elektroakustická dobrodružství (podnikaná s několika hostujícími muzikanty) blízko k jakémusi rozmlženému jazzu či ambietnímu nokturnu, jindy i díky střídmému zapojení vokálů zase k esoterickému folku.
Křehké hry detailů a působivých textur možná ještě nikdy nebyly v Eideho podání tak plnokrevné. Budoucnost norského dřeva je evidentně v dobrých rukou.