Portál stavebníka se zlepšuje. Je nešťastné, že někdo obviňuje úředníky, říká šéf Komory architektů Kasl

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS), který převzal projekt digitalizace stavebního řízení, v úterý jednal se zástupci stavebních úřadů. Ty se budou moci po změně zákona vrátit k systémům, které používaly před 1. červencem, tedy před digitalizací. Dokumentaci ale můžou podat elektronicky. „Z hlediska uživatelského za projektanty či stavebníky se vstupní Portál stavebníka zlepšuje,“ uznává pro Český rozhlas Plus Jan Kasl, předseda Komory architektů.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Městský úřad, úředník, (ilustrační foto)

Portál stavebníka se zlepšuje. Je nešťastné, že někdo obviňuje úředníky, říká šéf Komory architektů Kasl (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Ve středu zašle resort dopravy legislativní změny profesním svazům, následující pondělí se s nimi ministr Kupka sejde a do poloviny měsíce navrhne vládě další postup. Současně ale pokračuje v digitalizaci stavebního řízení.

„Je třeba dotáhnout to s firmami, které jsou vysoutěžené, mají smlouvy. Systém je majetkem českého státu. Nemá cenu spouštět to jinými firmami jinak jako trucpodnik,” míní Kasl, člen odborného grémia, které ministr kvůli projektu svolává.

23:47

Nátlak při digitalizaci stavebního řízení? ‚Monstrum se dá udělat z každého,‘ říká Zajíček

Číst článek

Upozorňuje ale na nedořešené otázky, jako je zastupování a identifikace projektantů přes databázi autorizovaných osob.

Stavebních úřadů je v Česku kolem 700. Odvolaný vicepremiér Ivan Bartoš (Piráti) dříve uvedl, že nový systém si bude muset osvojit 1400 organizací, týká se to až 13 000 úředníků a tisíců stavebníků.

Úřady by dočasně měly mít možnost vrátit se k lokálnímu softwaru, anebo zvolit takzvaný bypass.

„V případě, že nefunguje spojení, úřad nevidí podanou dokumentaci, nebo se mu žádost nespojuje s konkrétní stavbou, by měl mít možnost obejít to papírovým podáním. Aby nevznikla právní nejistota ohledně toho rozhodnutí,“ popisuje Kasl.

Právní nejistota

Také v zářijové analýze čtyř ministerstev pro vládu se píše, že některé kroky úředníků a stavebníků můžou být sporné. „Jsme nuceni postupovat v rozporu se zákonem,“ připouští Jan Holický, předseda Sdružení tajemníků městských a obecních úřadů a zároveň tajemník Úřadu městské části Praha 6. Právě tento rozpor by měla odstranit změna legislativy.

Odvolali mě v době, kdy se stavební řízení posouvá, tvrdí Bartoš. ‚Nářky ublíženého dítěte,‘ soudí Kupka

Číst článek

Digitalizovaný systém by podle něj měl být otestován předem, ale pak spuštěn jako celek, nikoliv po částech.

„Máme problémy s doručováním, tím pádem i dodržováním lhůt a právním oceněním. I běžné úkony bývají mnohaminutové,“ podotýká Holický.

Návrat ke starým systémům znamená, že stavební úřady můžou přijímat žádosti a dokumentaci v Portálu stavebníka a samotné stavební řízení proběhne v lokálním softwaru.

Chvála úředníků

„Určitě je to jeden z nejsložitějších (státních) projektů, které se dělají nebo dělat budou, spolu s novým systémem na (Státní) finanční správě a na ministerstvu práce. Taková změna potřebuje čas, důkladnou komunikaci a všechny hráče, aby si na to postupně zvykli,” argumentuje Michal Bláha (Piráti), který působil jako poradce Ivana Bartoše a člen Českého digitálního týmu.

„Je nešťastné, když úředníky někdo obviňuje z toho, že sabotují systém, nebo se nechtějí poučit,“ dodává Jan Kasl.

Analýzy čtyř vládních resortů uvádí, že digitalizované stavební řízení by mohlo být v přijatelném stavu za dvanáct až osmnáct měsíců. „Systém se bude rozvíjet dalších pět až deset let, nedá se říct, kdy bude hotovo. Neustále přicházejí legislativní změny,“ oponuje ale Bláha.

Martina Mašková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme