Nadace České bijáky zrestauruje každý rok jeden kvalitní starý film

Díky nadaci České bijáky a jejím partnerům se každoročně vrací na velká plátna některý z klasických filmových snímků. Letos měla na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech premiéru digitálně zrestaurovaná kopie Všech dobrých rodáků. A rozhodně to nebyl poslední starý film, který nadace zrestaurovala a vyčistila.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zahájení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech

Zahájení Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech | Foto: Filip Jandourek

„Mezi další filmy, které by nadace České bijáky ráda zrestaurovala, patří skvosty ze zlatého fondu české kinematografie, jako jsou Ostře sledované vlaky, Kristián, Obchod na korze, Kočár do Vídně, Ucho, Spalovač mrtvol, Sedmikrásky a další,“ vyjmenovává Petr Šikoš z nadace České bijáky a dodává:

„Restaurování filmů je trend současnosti, kdy i velké mezinárodní filmové festivaly se snaží o to, aby řekněme stará díla byla v renovované podobě zveřejněna. Nestará se o to jen karlovarský festival společně s nadací České bijáky, ale je to trend, který nastolují i Benátky nebo Cannes.

Přehrát

00:00 / 00:00

O restaurování starých filmů se zajímal reportér Petr Kološ

V Česku se, na rozdíl od zahraničí, filmy ze zlatého kinematografického fondu čistí a digitalizují jen za peníze získané od sponzorů. Stát na tuto činnost nepřispívá.

„V podstatě nejdražší na restaurování filmu je lidská práce. Protože třeba na filmu Všichni dobří rodáci byly tři tisíce hodin ruční lidské práce. Takže to je ta největší položka. Ale není možné paušálně říct, kolik stojí digitalizace jednoho filmu. To záleží na tom, v jaké kvalitě ten film je, jaké jsou zdrojové materiály, jestli je černobílý, barevný, spousta faktorů,“ říká další člen nadace Ctibor Pouba.

Práce na Dobrých rodácích stály milion o čtvrt. Na další peníze vyjde digitální master a náklady jsou spojené i s archivováním. I proto by se podle nadace české bijáky měl na restaurování filmů měl podílet i stát.

„Já si myslím, že je to majetek státu, tak by se o něj měl starat a nějakou částkou přispět
Smyslem restaurování starých filmů je nabídnout divákům stejný zážitek, jaký měli, když se daný film promítal při premiéře,“ vysvětlují muži a dodávají:

„O co se snažíme, je, vzít film a pracovat na něm tři tisíc hodin proto, aby vznikla stejná kopie, jaká byla před 40 lety. To znamená bez jakýchkoli úprav. Naší snahou je, aby dnešní divák viděl film v původní podobě, v jaké byl.“

Na další vyčištěný a zdigitalizovaný film se mohou milovníci kinematografie těšit nejpozději na příštím, tedy 49. ročníku filmového festivalu v Karlových Varech.

Petr Kološ, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme