OBRAZEM: Móda se střetává s uměním. Kam až dospěla revoluce v oblékání v 60. letech 20. století?

Co může mít móda společného s uměním? A jak se dobové události do jednotlivých oblastí promítají? V kontextu 60. let minulého století to odkrývá nová výstava Fashion Paradox – Móda X Umění, která je aktuálně k vidění v pražském Museu Kampa. K vidění je bezmála 100 dámských šatů zapůjčených litevskou nadací Alexandre Vassilieva.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Proč autoři výstavy zvolili zrovna 60. léta 20. století? Tato epocha totiž započala módní revoluci. Tématem celé dekády je nástup kultury a módy mladých. Pracující „single girls“ dávají na odiv svou nezávislost a mají dostatečný příjem a svobodu, aby si mohly dovolit módní výstřelky.

Zároveň chtějí být stále v pohybu a žít rychle, sportovně a bez omezování. Emancipace mladé generace je příslibem nového věku, v němž kultura odívání odráží technologické inovace, využívá nové materiály, inspiruje se výzkumem vesmíru, popkulturou i módou ulice. Mladí se postupně poprvé v historii stávají samostatnou, novou cílovou skupinou tradičních módních domů.

Nejdražšími exponáty jsou ale originály z dílny francouzské značky Christian Dior, jakou jsou například brokátové šaty v pozadí | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Ve 12 okruzích se dvěma odbočkami návštěvníci postupně proplouvají vývojem oblékání a narazí i na srovnání se staršími kousky – třeba v podobě šatů od Christiana Diora z roku 1952. Od klasických večerních šatů se dostáváme po revoluční bílé mini, první dámské uniformy až po overaly a kombinézy. K vidění tak nejsou jenom výtvory ze 60. let, ale i z pozdějších období. 

Dramatický přerod módy je reprezentován hvězdnými zástupci tehdejší i současné doby – vystaveny jsou například další díla od Diora, Valentina, Pierra Cardina, Chanelu nebo Yves Saint-Laurenta.

Ikonický je kostýmek primabaleríny Maji Plisecké, který jí darovala samotná Coco Chanel | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Klenoty mezi zapůjčenými exponáty od litevské nadace Alexandre Vassilieva tvoří oblečení primaberlíny Maji Plisecké, která byla oblíbenkyní i samotné Coco Chanel, které ji darovala jeden z vystavených kostýmků.

Zajímavou ukázkou modernějších výtvorů jsou mini od nedávno zesnulého návrháře Paco Rabanneho, které pocházejí z roku 1996. Ty si zákaznice mohla sestavit sama pomocí acetátových disků a kovových oček podle své postavy. Nejsou ale jedinou raritou.

Šaty od návrháře Paco Rabanneho z roku 1996, které si zákaznice sama sestavila | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Zajímavou zastávkou jsou také papírové šaty, pomocí kterých Spojené státy reagovaly na dominanci francouzského luxusního trhu. Jedny z vystavených šatů byly například součástí kampaně polévky Campbell, další sloužily k marketingovým účelům pro Nixonovu kampaň. Nechybí ale ani ukázka „pytle od brambor“, který oblékla i Marylin Monroe.

Ikonické kousky návrhářů jsou ve výstavě konfrontovány se sbírkou výtvarného umění Musea Kampa. Návštěvníkovi je tak nabízeno srovnání mezi temným uměním a svěží módou, nebo naopak nabízí ukázku, jak se vliv umění může zásadně promítnou do střihů nebo vzorů.

Další šaty jsou vystaveny i v rámci jiných výstav nebo stálých expozic v budově. Výstava Fashion Paradox – Móda X Umění je vidění v pražském Museu Kampa až do 5. listopadu 2023. 

zuj Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme