Zaplať podle toho, jak řídíš. Do Česka přichází aplikace, která určí cenu pojištění
Jste spíše opatrný řidič, nebo rádi jezdíte rychle? Už brzy by to mohlo ovlivnit, kolik zaplatíte za pojištění svého vozu. V zahraničí je už celkem běžné, že pojišťovny pomocí aplikací nebo speciálních zařízení namontovaných v autě zjišťují, jak jejich klienti řídí a pak jim nabízí určité slevy. První taková mobilní aplikace teď vzniká i v Česku.
Řidič může aplikaci zapnout ručně před každou jízdou, případně se může spolehnout na automatický režim. V takovém případě stačí mít telefon při jízdě s sebou v autě.
„V automatickém režimu se aplikace aktivuje, když jedeme rychleji než 35 km/h po dobu pěti minut," popisuje pro Radiožurnál projektový manažer ze společnosti Creative Dock Jan Dovolil.
Dovede si představit, že by vám pojišťovna nabídla nižší pojistku za to, že do zatáček vjíždíte pomalu a dodržujete předpisy? Už brzy to bude možné
„Mobilní aplikace nahrává data ze senzorů – GPS pozici a data z magnetometru a akcelerometru a gyroskopu. Na základě těchto dat potom vyhodnocujeme chování řidiče za volantem. To, jestli prudce zatáčel, prudce brzdil nebo naopak prudce zrychloval. Následně mu za každou jízdu dáváme skóre."
Dlouhodobě horší skóre může řidiči zvýšit pojistku. Zároveň ale může dostat i slevu na pojistném, pokud naopak jezdí předpisově a bezpečně.
Hodně troubíte nebo rádi nahlas posloucháte muziku? I za to si můžete připlatit. Aplikace sleduje třeba i to, jestli řidič často troubí. „Sledujeme i to, jestli má řidič nahlas rádio, jestli se věnuje řízení anebo si hraje s telefonem. To všechno může zhoršit skóre," doplňuje Dovolil.
Koncept UBI
„V zahraničí je koncept UBI populární. Ve Spojených státech amerických funguje například projekt Metromile nebo Drive like a girl. V Evropě jsou podobné aplikace nejrozšířenější v Itálii, kde je asi 5 milionů uživatelů, Anglie asi milion uživatelů. A v Německu se předpokládá, že v roce 2030 bude každé druhé auto v Německu pojištěné s UBI programem,“ říká Jan Dovolil ze společnosti Creative Dock.
Skóre si tak řidič může zhoršit třeba i tím, že vjede do jednosměrky. „Data o GPS pozici porovnáváme s informacemi z navigace. Umíme tak vyhodnotit, po jakých komunikacích řidič jel, v jakou denní dobu a jaké ta bylo počasí. To všechno může vstoupit do skóre. Protože když překročíte rychlost o 10 km/h na dálnici, tak to nehraje tak významnou roli, jako když o těch 10 km/h překročíte rychlost ve městě."
Kvůli jednomu rychlému rozjezdu na křižovatce vám ale pojistku nezvýší, ujišťuje. „Pokud se to stane jednou dvakrát, tak se nic neděje. Sledujeme dlouhodobé statistiky. Takže pokud se pokaždé budu rozjíždět tak prudce, až budou hvízdat kola, tak to bude mít na celkové skóre výraznější efekt."
Pojištění na hodinu
Za jízdy nemá řidič kvůli bezpečnosti do aplikace přístup. Zpětně si ale může prohlédnout, jak řídil. Po zpracování jízdy si řidič bude moct prohlédnout konkrétní případy, kdy překročil rychlost, prudce brzdil a podobně. Díky tomu bude moct do budoucna zlepšit svoje chování za volantem a získat tak třeba i nějakou dodatečnou slevu na pojistném.
Způsoby měření toho, jak lidé řídí
Aplikace – mobilní aplikace sbírá data ze senzorů v telefonu (gyroskop atd.) Black box – „krabička“ zapojená pod přístrojovou deskou vozu. Ta sbírá data přímo ze sběrnice dat z motoru. Informace pak odesílá většinou přes vestavěnou SMS. Podobně funguje i OBD Dongle, který je zapojený do OBD (telemetrické) zdířky pod volantem vozu.
První řidiči by s aplikací od společnosti Creative Dock mohli začít jezdit už na podzim. V Česku půjde o první využití tzv. UBI, usage-based insurance, tedy pojištění upravovaného podle reálných dat z užívání vozu. V zahraničí je tento koncept velmi populární, zvláště ve Spojených státech amerických, v Evropě pak hlavně v Itálii. Třeba pojišťovna Allianz už ale v Česku nabízí pojištění nastavené podle počtu najetých kilometrů. Individualizace a zrychlené sjednávání služeb, nejčastěji pomocí mobilních aplikací, je teď v pojišťovnictví celosvětovým trendem.
„Švédská automobilka Volvo reagovala na neochotu pojišťoven pojišťovat sdílená – carsharingová – auta. Vybudovala si vlastní platformu, používá vlastní auta, sama si je pojišťuje a ty pak sama distribuuje na carsharingovém portálu," doplňuje Petr Buchbauer z konzultační firmy Lundegaard zaměřující se na digitální technologie.
Skotský startup Cuvva zase umožňuje sjednat si havarijní pojištění třeba jen na hodinu. „Člověk si nafotí auto, uloží si údaje o svém automobilu a své osobní údaje do mobilní aplikace. V okamžiku, kdy někam potřebuje jet, může si díky aplikaci na omezenou dobu zvýšit krytí v rámci svého pojištění," říká Petr Buchbauer.
Data z UBI aplikací by v budoucnu řidiči mohli využít například i při prodeji svého vozu - jejich souhrn může sloužit jako přehled toho, jak prodávající s vozem zacházel.