Subway předběhl v počtu restaurací McDonald’s. Je největším provozovatelem fastfoodů
Americká firma McDonald‘s už není světovou fastfoodovou jedničkou. Největším provozovatelem rychlých restaurací se stala rovněž americká společnost Subway. Přestože McDonald‘s má stále vyšší zisk než konkurence, v počtu restauracích ho Subway celosvětově předběhl.
Podle analytika společnosti Cyrrus Karla Potměšila je úspěch společnosti Subway odrazem rychlé expanze fastfoodových řetězců na zahraniční trhy. „Tato expanze je v případě Subway rychlejší než u konkurentů a je to především z důvodů jejího zaměření na menší provozovny, kterých tak zvládá budovat více než konkurence,“ řekl na Rádiu Česko.
Dodal, že podle něj je ale tento ukazatel spíše extenzivní. „Který bez dalšího nemá až takovou vypovídací hodnotu, protože dle tržeb je McDonald‘s stále asi o polovinu větší než Subway.“
O trendech v rychlém občerstvení jsme na Rádiu Česko mluvili s analytikem společnosti Cyrrus Karlem Potměšilem.
Připomněl, že Subway funguje jako franšízový podnik. To podle něj hraje jistou roli, ale spíše podružnou, protože tento způsob provozování využívají v oboru všichni. „A také bych nepřeceňoval zdravý styl života v rámci tohoto oboru. Byť zaměření jednotlivých společností je trochu jiné, ale opravdu je to odraz expanze rychlého stylu života a fastfoodů obecně,“ řekl.
Zdravější způsob života
Také McDonald‘s se na trhu snaží pomalu profilovat jako zdravější řetězec a přemalovává své vývěsní štíty z červené na zelenou. Podle analytika musí McDonald‘s trend nějakým způsobem zachytit, protože ve vyspělých zemích se část populace proti klasické nabídce fastfoodových řetězců poměrně ostře vymezuje.
I když je zdravá strava dražší než třeba obyčejný rohlík nebo hamburger na přepáleném tuku, podle analytika si právě západní svět může dopřát luxus zdravého jídelníčku. „Podíl potravin a nápojů na výdajích obyvatel s vyspělostí země postupně klesá. U západních států je to někde mezi 10 a 20 procenty, takže teoreticky by prostor pro změnu jídelníčku neměl být problém,“ řekl analytik.
Přechod na zdravější způsob života je ale podle něj otázkou spíše zvládnutí vlastní pohodlnosti, tedy změny spotřebního koše. „Takže může to být o něco dražší, ale také nemusí. Každopádně lidé by museli trochu více přemýšlet, vzdát se některých jiných výdajů, což je pro ně velký problém,“ dodal.