Slevy pro studenty a seniory po týdnu provázejí zmatky. Více cestujících zatím hlásí jen Leo Express
Studenti a senioři už osmý den jezdí vlaky a dálkovými autobusy za čtvrtinu ceny. Na přesnější statistiky, kolik cestujících díky slevám dopravcům reálně přibylo, je ale ještě brzy. Jedním z důvodů je to, že současně se zavedením slev skončily letní prázdniny.
„Týden provozu, kdy tyto slevy platí, je zatím velmi krátký na nějaké hodnocení, zda je nárůst cestujících nějak větší. Budeme si muset počkat řádově několik týdnů, abychom údaje vyhodnotili,“ vysvětluje pro Radiožurnál mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.
Studentů a seniorů jezdí vlaky a autobusy více. Na dělání závěrů je ale ještě brzy
Vytížené a obsazené vlaky přičítají dráhy spíš začátku školního roku. Stejně to vidí i další z dopravců - RegioJet. Podle jeho mluvčího Aleše Ondrůje jim zákazníků přibývá dlouhodobě.
„Nám meziročně vzrostl počet cestujících o 25 %. Je to zejména se zavedením nových linek. Co se týče těch slev, tak tam spíše zatím tu situaci hodnotíme podobnou, jako byla loni na přelomu prázdnin a školního roku.“
Víc cestujících hlásí od zavedení slev Leo Express. V porovnání s loňskem touto dobou jejich vlaky využívá víc studentů i seniorů. „U seniorů o 56 % více, a u mládeže a studentů dokonce o 131 %,“ řekl mluvčí společnosti Richard Sedlařík.
Ministerstvo otočilo. Podle Ťoka musí České dráhy počítat slevy z cen, které běžně platí dospělí
Číst článek
V případě, že by hrozilo, že budou některé spoje přetížené, můžou dopravci požádat ministerstvo dopravy o výjimku.
„O vyloučení některých spojů ze slevy ministerstvo dopravy doposud žádný z železničních nebo autobusových dopravců nepožádal,“ přiblížila mluvčí ministerstva Lenka Rezková.
Chaos v jízdném
Nesrovnalosti v jízdném se objevily po zavedení slev v některých regionech. Například v Ostravě, kde studenti dojíždějí z různých částí regionu a kombinují různé slevy podle jednotlivých měst a dopravců.
„Nejsem odtud a dojíždím z Nového Jičína,“ říká studentka Klára. Na slevu má nárok a oproti loňsku díky ní ušetří. Slevy se podle ní ale nelogicky kombinují. „Plus tady vím, že od tohoto roku jsou nějaké studentské pětiměsíční jízdenky.“
Studenti a senioři ve Středočeském kraji budou mít autobus zdarma. ‚Populismus,‘ zlobí se opozice
Číst článek
Právě možnost uplatnění slev přináší do systému chaos.
Lidé tak mohou být u přepážek zaskočeni, jak vysvětluje ředitel ostravského dopravního podniku Daniel Morys: „Uvnitř města platí jiné tarify než v rámci přiměsta. V rámci přiměsta platí vládní slevy.“
Státní peníze dotují pouze příměstské spoje, a ne městskou hromadnou dopravu, jak říká Aleš Stejskal, ředitel společnosti, která v moravskoslezském kraji koordinuje veřejnou dopravu.
„Podařilo se domluvit akorát takovou výjimku, že ty linky MHD, které vyjíždí za hranice měst, že tam tyto slevy mohou být uplatněny. Jsme si vědomi, že tento stav se pro cestující stává nepřehledný, někdy možná i nepochopitelný, takže my se budeme snažit, aby cestující opět měli systém jednotný tak, jak byli zvyklí.“
Jihomoravský kraj má náskok
Krajský koordinátor dopravy chce proto jednat s městy a ujednotit systém slev. Kvůli státem nařízeným slevám a zjednodušení systému už upravili svoje ceníky třeba dopravci na jižní Moravě.
V Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje (IDS JMK) platí studenti a senioři nově jen čtvrtinu ceny. Tedy stejně, jako na dálkových spojích.
Nárok na ně mají studenti a senioři nad 65 let. Stačí, když se prokážou občanským průkazem. Studenti pak studentským průkazem.
Zlevněné jízdné bude dopravcům kompenzovat stát. Ročně ho to vyjde na necelých 6 miliard korun.