Otevřením tratí soukromým dopravcům mohly kraje ušetřit
Razantní příchod soukromého dopravce na českou železnici vyvolal cenovou válku, kterou se bude zabývat i antimonopolní úřad. Podle bývalého ředitele Českých drah i spolumajitele soukromé železniční společnosti JHMD by měly ve vlakové dopravě panovat mnohem otevřenější poměry.
Bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp považuje postup ČD, které po nástupu konkurenčního RegioJetu na trasu Praha – Ostrava výrazně snížily jízdné, za zcela nevhodný a nešťastný.
O nutnosti otevřít železniční tratě soukromým dopravcům diskutovali bývalý generální ředitel Českých drah Emanuel Šíp a spolumajitel Jindřichohradeckých místních drah Jan Šatava
„Cenová reakce na aktivity konkurenta je celkem běžná, ale nemůže to platit v případě, kdy má daná firma na trhu téměř monopol. Monopol a privilegované postavení na trhu neznamená jen výhody, ale také odpovědnost,“ míní Šíp.
Několik vlaků soukromé firmy podle něj nemůže ohrozit dominantní postavení Českých drah na trhu ani na významné trati z Prahy do Ostravy. „Určitá míra velkorysosti ze strany ČD byla namístě,“ říká Šíp, který drahám doporučuje nereagovat na konkurenci cenovou válkou, ale spíše zlepšením svých služeb.
Řešení sporu Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže je prý pozoruhodnou změnou, dosud se totiž úřad spory mezi železničními dopravci nezabýval. „Nijak nereagoval ani na kartel krajských zadavatelů, kteří za pomoci státu na podzim 2009 svěřili Českým drahám na dalších deset až patnáct let všechny regionální spoje, na kterých do té doby jezdily,“ připomíná Emanuel Šíp.
„Tehdy některé kraje, například Plzeňský a Jihomoravský, měly zájem dělat tendry, ale Asociace krajů jim to zatrhla. Rozhodlo se, že všichni půjdou stejnou cestou a vyloučí z tendrů soukromé dopravce,“ kritizuje Šíp.
Stát by si podle něj měl položit otázku, jestli vůbec bude schopen v nejbližších letech financovat Českým drahám odpovídající obnovu vozového parku. „To, s čím dnes ČD jezdí, je v řadě případů pod veškerou kritiku. Podle toho, jestli stát bude moci peníze dát, by se měl postavit i k novým železničním dopravcům,“ dodává bývalý ředitel Českých drah Emanuel Šíp.
Konkurenci brzdí kraje
Nástup konkurence vítá i Jan Šatava, spolumajitel Jindřichohradeckých místních drah (JHMD), které od roku 1995 provozují dvě úzkokolejné dráhy v Jihočeském kraji a na Vysočině.
„Je velmi dobře a nanejvýš žádoucí, že se taková štika na českých kolejích objevila,“ fandí RegioJetu Jan Šatava. Ani on důvodům vyvolání cenové války ze strany ČD nerozumí.
„Nejvíc mi vadí, že ačkoli memorandum a desetileté smlouvy s ČD umožňují vyhlášení soutěží nebo svěření části výkonů jinému dopravci, řada krajů postupuje tak, že místo aby hledaly na konkrétních regionálních tratích levnějšího dopravce, raději na těchto tratích zastavují dopravu. Tím jejich infrastrukturu odsuzují k zániku,“ zlobí se Šatava.
„Regionální doprava se na řadě krajů dostala do rukou ‚optimalizátorů‘, kteří na základě akademických znalostí bez praxe provádějí hlubokou orbu v regionální dopravě. Výsledky jsou často tristní,“ dodává Šatava. Rušení tratí či omezování spojů přitom často probíhá za silného nesouhlasu přilehlých měst a obcí.
Jindřichohradecké místní dráhy přitom dokazují, že i provoz malé regionální trati může být i při základních dotacích na dopravní obslužnost ziskový.