Ministerstvo spravedlnosti připravuje změny reklamace zboží. Zákazník bude muset vadu dokázat
Reklamace zboží se nejpozději od roku 2022 změní. Dvouletá záruční zůstane, po prvním roce ale bude na zákazníkovi, aby prokázal, že vadu mělo zboží už ve chvíli nákupu. S touto novinkou teď přichází ministerstvo spravedlnosti. Zároveň se ale ze šesti měsíců na rok prodlužuje doba, po kterou bude ležet důkazní břemeno na prodejci.
Sedmadvacetiletá Terezie Tabéryová z Prahy nedávno reklamovala svůj robotický vysavač, baterie v přístroji už totiž nevydržela tak dlouho jako dříve. „Myslím, že jsem vysavač reklamovala něco mezi měsícem a dvěma týdny před koncem záruční doby. Měla jsem obavu, že když je to takto před koncem, tak mi zboží vrátí.“
Poslechněte si reportáž Terezy Beránkové o připravovaných změnách v reklamaci zboží.
Právě současné pojetí záruky jí nakonec ušetřilo tisíce korun. Firma zboží opravila a poslala zpět. „Byla to vada, kterou přístroj prokazatelně podle mě při zakoupení neměl a opravdu se projevila až později.“
Kdyby Terezie podobnou reklamaci před koncem záruky řešila za dva roky, možná už by u firmy nepochodila. Alespoň to říká novela občanského zákoníku, kterou teď připravuje ministerstvo spravedlnosti. Dvouletá záruka se sice nezkrátí, dojde ale ke změně.
„Spotřebitel může uplatňovat i práva z vad, které se projeví až po jednom roce. Musí však prokázat, že se jedná o vadu, kterou zboží mělo již při převzetí,“ vysvětlil mluvčí resortu Vladimír Řepka.
Dokázání vady
Jenže realita může být podle předsedkyně Sdružení obrany spotřebitelů Gerty Mazalové docela tvrdá. „To v praxi může třeba vypadat tak, že uplyne jeden rok od té koupě a já se od prodejce dozvím ‚prokažte mi, že se jednalo o výrobní vadu‘.“
Pokud ale prodejci budou chtít, můžou se zavázat k tomu, že dokazování toho, kdy vada vznikla, bude na nich po celé dva roky. Právě okamžik vzniku závady bude rozhodující.
Po záruce se pokazí? EU chce větší životnost spotřebičů, v plánu má nový štítek
Číst článek
„Nově tak již ve většině případů nebude potřeba zkoumat, zda vadu způsobil spotřebitel, přičemž vyřešení této otázky dosud vyžadovalo detailní expertní zkoumání vady. Lze tedy odhadnout, že pro podnikatele se reklamační proces o něco zjednoduší,“ připomíná Jakub Adámek z advokátní kanceláře Řanda Havel Legal.
A ulevit by mohl zákon i spotřebitelům. Budou si moct vybrat, jestli chtějí reklamované zboží opravit nebo úplně vyměnit. „Teoreticky můžeme očekávat, že většina prodejců přistoupí v rámci řešení reklamací spíše k výměně zboží nebo k vrácení kupní ceny na místo dnes preferované opravy,“ vysvětluje advokát Jakub Kadlec ze společnosti Vilímková Dudák & Partners.
Životnost zboží
Reklamace se zjednouší taky v případě, že bude potřeba opravit nadrozměrnou nebo montovanou věc. „To byly samé hádky o tom, že mám prodávajícímu přivést vadnou myčku a na opětovnou montáž vadné věci a podobně,“ říká Gerta Mazalová ze Sdružení obrany spotřebitelů.
Důležitější než doposud bude podle Vladimíra Řepky z ministerstva spravedlnosti i předpokládaná životnost zboží. „Bude zboží vadné také v případě, že nebude vykazovat životnost, kterou mohl spotřebitel u zboží daného druhu předpokládat. To by mělo zabránit prodeji nekvalitního zboží a následného zbavování se odpovědnosti za jeho nízkou životnost.“
Zatím je ale legislativní proces na začátku, návrh zákona teď poputuje do Poslanecké sněmovny, platit by měl začít od roku 2022.