Nakupování s novými pravidly. Lidé mohli do některých obchodů v Česku jen s košíkem

Češi si ve středu poprvé vyzkoušeli nakupování, které kvůli koronaviru omezují nová pravidla. Jeden zákazník totiž musí mít kolem sebe 15 metrů čtverečních. Řada obchodů se proto rozhodla měřit kapacitu pomocí nákupních košíků, který si tak každý musel povinně vzít. Opatření tak někde způsobilo menší problémy.

Praha (Aktualizováno: 16:38 18. 11. 2020) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Zákazníci s očíslovanými nákupními vozíky 18. listopadu 2020 u vchodu do hypermarketu v Ústí nad Labem.

Zákazníci s očíslovanými nákupními vozíky 18. listopadu 2020 u vchodu do hypermarketu v Ústí nad Labem. | Foto: Ondřej Hájek | Zdroj: ČTK

Bez vozíku se lidé nedostali do Alberta, Kauflandu, Penny nebo Billy. Řetězce odpočítaly vozíky tak, aby jejich počet odpovídal kapacitě prodejny podle nového nařízení a zaměstnancům bezpečnostních agentur se snáze hlídalo dodržování restrikce.

2:53

Vánoce během koronaviru? Češi nechtějí omezit návštěvy u rodiny a přátel, ukazuje průzkum

Číst článek

Některým zákazníkům pak před obchodem chyběly drobné na odblokování vozíků. Darováním mince či žetonu si ale lidé vypomáhali.

Penny Market podle mluvčího společnosti Tomáše Kubíka v některých prodejnách ráno evidoval krátké fronty, které vznikly kvůli informování zákazníků o novém nařízení.

„Tyto nárazově vzniklé fronty byly ve většině případů během několika málo minut odbaveny. V průběhu dopoledne pak provoz probíhal zcela bez problémů. Provoz prozatím kopíruje předchozí dny, tedy zákazníků je meziročně méně a nakupují větší objemy,“ uvedl Kubík.

„Logistické zajištění front tak, aby byly v souladu s epidemiologickými opatřeními, je povinností provozovatelů jednotlivých obchodů,“ uvedlo na dotaz iROZHLAS.cz ministerstvo zdravotnictví.

Košíky povinně

Kaufland všechny vozíky označil výraznými cedulemi s čísly. O nutnosti vcházet s vozíky informovaly plakáty na stojanu před vchody. Na sociálních sítích se pak během dne objevila fotografie z Kauflandu v Otrokovicích, kde ve frontě stála i řada seniorů. Podle serveru Seznam Zprávy byl ale snímek pořízen ještě před otevřením prodejny. Před obchodem tak zřejmě lidé nečekali proto, že by uvnitř bylo již plno.

V prodejnách Kauflandu jsou také samostatné provozy jako květinářství či lékárna. Ani tam však ostraha nepovoluje vstup bez vozíku. Jeden ze zákazníků liberecké pobočky, který měl zamířeno do lékárny, se nad tímto postupem hlasitě rozčiloval.

Předseda lidovců Marian Jurečka na svém twitteru uvedl, že má od rána několik negativných podnětů na vymáhání opatření: „Proč někdo buzeruje či vyhazuje z obchodů maminky s dětmi nebo těhotné maminky, když si nevezmou nákupní košík či vozík, když mají kočárek a obojí fakt tlačit nelze?!“

A košík si někde musel vzít také každý člen rodiny, která šla nakupovat. „Mně dnes u jednoho z velkých řetězců řekli, že když jdou na nákup dva lidé z jedné rodiny, každý stejně musí mít vozík nebo košíček,“ popsal na twitteru svou zkušenost reportér serveru iDnes.cz Josef Kopecký.

V Milovicích pak musela menší masna zavést jen dva lidi najednou v obchodě, což způsobilo po 11.00 vytvoření zhruba dvacetimetrové fronty. Zákazníci tak museli čekat asi 30 minut, než se na ně dostala řada.

Server iROZHLAS.cz se během dne ptal na nové opatření jak ministra zdravotnictví Jana Blatného za ANO, tak ministra průmyslu a obchodu a dopravy Karla Havlíčka za ANO. Ani jeden ale na dotazy redakce neodpověděl.

Krátká doba na přípravu?

Vláda opatření schválila v pondělí odpoledne, řetězce si proto stěžovaly na velmi krátký čas na přípravu.

Například Globus ve středu jako ostatní sítě napočítal vozíky, od čtvrtka plánuje zavést sofistikovanější metodu, kdy budou u vchodů pracovníci ostrahy s mobilními počítadly. Kapacita hypermarketů se bude také promítat na obrazovky v prodejnách, uvedla mluvčí společnosti Lutfia Volfová.

PŘEHLEDNĚ: Omezená kapacita obchodů, 15 lidí na svatbě, otevřené školy. Jaká opatření od středy mění?

Číst článek

Obchody Albert chtěly podle ředitele komunikace Jiřího Marečka zavést technologii na počítání zákazníků. Za jeden sváteční den podle něj ale žádná IT firma nebyla schopná jí stovky prodejen vybavit.

Tesco ale počet zákazníků monitoruje někde pomocí kamer u vstupů a pokladen, informaci o kapacitě uvádí na obrazovkách. V dalších prodejnách počty lidí hlídají pracovníci s počítadly v tabletech.

Mluvčí Václav Koukolíček předpokládá, že fronty by se mohly více tvořit v sobotu, kdy je kvůli zákazu nedělního prodeje vyšší návštěvnost.

ako, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme