České dráhy dosáhly na rekordní zisk 882 milionů. Osobní doprava je ale stále ztrátová
České dráhy se loni dostaly z výrazné ztráty a hospodařily s čistým ziskem 882 milionů korun. Meziročně se výsledek zlepšil o zhruba dvě a čtvrt miliardy. Osobní doprava ale zůstává i nadále ztrátová, přestože společnosti rostly tržby z jízdného i úhrady za provoz vlaků od státu a od krajů.
Podle předsedy představenstva Českých drah Pavla Krtka stojí za zlepšením hospodářského výsledky tři hlavní faktory. České dráhy loni zaplatily méně za naftu a elektřinu, snížily se i poplatky za použití kolejí.
"První je nižší ztráta v osobní dopravě, druhým faktorem je vyšší ziskovost nákladní dopravy a třetím faktorem jsou některé jednorázové položky z řádech stovek milionů korun. Je to třeba prodej nádraží na SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) a prodej pozemku Masarykova nádraží," uvedl Krtek.
Zpronevěřili Českým drahám dohromady 70 milionů. Soud vyměřil Kremelovi 8 a Posekanému 5,5 roku
Číst článek
Tržby z jízdného meziročně vzrostly zhruba o čtvrt miliardy korun a největší zásluhu na tom mají mezinárodní spoje. Na osobní dopravě ale České dráhy stále prodělávají, přestože se zvyšuje i suma, kterou na zaplacení ztráty přispívají kraje a stát.
Dráhy dohromady z veřejných rozpočtů dostaly téměř 14 miliard korun. Dvě třetiny dostaly od krajů, které si objednávají osobní a spěšné vlaky, zbývající třetinu od státu, který přispívá na provoz ztrátových rychlíků.
Každá z dceřiných společností, které pod České dráhy spadají, s ním podle Pavla Krtka naloží jinak. Například nákladní dopravce ČD Cargo použije zisk na úhradu ztráty z předchozích let. Že by dopravce ze zisku neplánovaně nakupoval nějaké nové vlaky, s tím počítat nelze. Tyto investice totiž firma plánuje na dlouho dopředu