Některá osobní data smí banky chtít jen s písemným souhlasem klienta
Úřad ombudsmana vydal varování, že banky v České republice nakládají s osobními údaji občanů příliš volně a ochrana těchto dat je přitom nedostatečná. Je opravdu důvod k obavám?
Podle právničky nevládní organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium Heleny Svatošové banky požadují víc osobních údajů, než potřebují, což potvrdila i zástupkyně ombudsmana Jitka Seidlová.
"Lidé o tom, že některá data nemusejí poskytnout, nevědí a banky jim to zamlčují. Neznají svá práva a druhá strana je s nimi neseznámí. Že některá data, jako třeba rodinný stav, vzdělání či způsob obživy, požaduje navíc jen pro svůj marketing," vysvětlila Svatošová v pořadu Českého rozhlasu 1 Radiofórum.
O tom, jak banky chrání osobní údaje, které vyžadují od klientů, diskutovali v pořadu Radiofórum Ladislav Pauker z České bankovní asociace a právnička nevládní organizace na ochranu lidských práv Iuridicum Remedium Helena Svatošová
Dodala, že osobní údaje jsou nyní navíc v digitální podobě, zkopírovatelné, databáze se vyměňují a má k nim přístup kdekdo, takže jsou snadno zneužitelné.
Ladislav Pauker z České bankovní asociace však vysvětlil, že u bankovních produktů platí, že banka je ze zákona povinna mít o klientech informace, osobní údaje, a to včetně rodného čísla.
"Myslím, že banky velmi pečlivě zvažují, jaké údaje vyžadují a jaké ne. Měly by však chtít po klientovi vždy písemně tzv. informovaný souhlas s tím, aby se jejich data využila i mimo sféru bankovních produktů," uvedl Pauker s tím, že banky musí znát svého klienta i kvůli zákonu proti praní špinavých peněz.