Jak náročný je pro děti konec prázdnin a návrat do školy? A jak by k této změně měli přistupovat rodiče? Poslechněte si rozhovor s psycholožkou Anitou Michajlukovou.
Celkové výdaje by neměly být výrazně vyšší než loni a pomoci mohou i různé benefity zaměstnavatelů, akce obchodníků nebo organizace, které pomáhají rodinám v tíživé situaci.
„Přijde mi velká škoda, když se rodiče soustředí pouze na závěrečné písemné hodnocení. Podle mne je důležité být s dítětem po celou dobu školního roku,“ říká psychoterapeutka Michaela Virtová.
Premiér zahájil školní rok s ministrem školství v Rajhradě. Studentům řekl, že jednou z nejdůležitějších věcí, které jim škola může dát, je touha být otevřený novým věcem a celý život se vzdělávat.
Po dvouměsíčních prázdninách usedne do lavic přes milion žáků základních škol a téměř půl milionu studentů středních škol. Na některých školách přivítají děti vedle učitelů jako každý rok i politici.
Škody jsou jak na plochých střechách, tak v jednotlivých třídách. Rekonstrukce školy za 30 milionů korun byla téměř hotová. Kvůli krupobití se ale dokončení plánovaných oprav posunulo o tři týdny.
Školáci, kteří dávají květiny na konci roku svým učitelům, si za ně letos kvůli inflaci nebo zdražujícím nájmům připlatí. A hlouběji do kapsy sáhnou tento rok i nevěsty.
Prvňáčkům připomněl, že by škola měla být hrou. Zároveň ocenil lánskou tradici, kdy se starší žáci stávají patrony těch mladších. Podle něj by se měla rozšířit i do jiných škol.
Jejich přesný počet je zatím nejasný. Minulý týden Balaš uvedl, že jich očekává asi polovinu z původně odhadovaných 130 000. Přesnější data by mělo ministerstvo od škol dostat zřejmě na začátku září.
Více než třetina českých domácnosti obtížně vystačí se svými příjmy, mnohým z nich pak výdělek ani nestačí a musí se zadlužovat. Problémy s hospodařením musí řešit i paní Kamila s dětmi v Sokolově.
V českém tisku se v pondělí dočtete, že blokování některých českých dezinformačních webů bude pokračovat. Hospodářské noviny uvádí, že se problematice bude věnovat i vláda.
Vedení Prahy vyzvalo radnice a základní školy, aby daly dětem příští týden v pondělí a úterý ředitelské volno. Důvodem je zvyšující se počet školáků nakažených covidem-19.
Každý rok potká tzv. dodatečný odklad podle ministerstva školství zhruba 600 dětí, dalších 1100 ročník opakuje. Pro řadu z nich to může mít dlouhodobé následky.
Ministerstvo zdravotnictví podle Plagy v žádné z předložených strategií nepočítá s plošným zavřením škol. Předpokládá, že začínající školní rok bude náročný, ale ne tolik jako minulý.
Ve středu začne nový školní rok a bude neskutečně obtížný. Předně – školy, ale i děti a rodiče se budou muset vyrovnat se všemi opatřeními spojenými s koronavirem.
Podle inspekce učení na dálku odhalilo slabá místa, mezi která patří nerovnosti v kvalitě vzdělávání i regionální rozdíly. Po výuce na dálku má problém přes 50 000 žáků středních a základních škol.
Většinu žáků čeká začátkem školního roku tři testování na covid. Pokud to rodiče odmítnou, budou děti čekat přísnější opatření. Více upřesnil v rozhovoru pro Radiožurnál ministr školství Robert Plaga.
Základní školy a mateřské školy na Hodonínsku utrpěly rozsáhlé poškození. V Hruškách i v Moravské Nové Vsi jim chybí střechy a mají vybitá okna. Vedení připouští možné posunutí začátku školního roku.
„Víceméně by všichni potřebovali nějakým způsobem doplnit a rozšířit to, co se stačilo probrat teď. Těch 10 procent považuju za akutní,“ říká Jan Zajíc, prezident Asociace základních škol.
„Bez rodičů bychom to nezvládli, protože jejich podpora z domova byla obrovská. Byla to příležitost, jak si zatleskat vzájemně,“ hodnotí uzavření školního roku ředitel Rada.
Klíčovým momentem bude podle ministra vnitra konec příštího týdne, kdy se uvidí, zda čísla mají tendenci klesat, či nikoli. Pokud by zvolená taktika nezabrala, vládě podle něj mnoho možností nezbývá.
Nový manuál týkající se škol je návod pro hygieniky, jak postupovat, když budou muset nákazu ve škole řešit. Podle ministerstva zdravotnictví šlo především o sjednocení postupu.
Vláda by podle školských odborů měla upřesnit pravidla pro uzavírání škol kvůli nákaze covidem. Nyní mohou hygienici nechat školu při karanténě pedagogů otevřenou. Podle odborářů je to problém.
Psycholog Václav Mertin nečeká, že by letošní školní rok přinesl učitelům, ale i dětem a rodičům nějaké zvláštní problémy. Učitelům doporučuje, aby teď u dětí ještě více podporovali samostatnost.
Jednoduchá odpověď zní – není toho schopná. Na rozdíl třeba od Finska, kde se dlouhodobá reforma školství povedla, v Česku nejsou politici schopni se shodnout a získat pro změny školy a rodiče.