Ministr práce dal ambiciózní slib. Server iROZHLAS.cz proto po více než roce zjišťoval, jak dopadaly zápisy a jak nedostatečné kapacity předškolních zařízení rodiče řeší.
„Náš problém je, že když děti integrujete, tak výnosy přijdou za desítky let. Zatímco náklady jsou okoamžité a vyžadují velké úsulí v celé lokalitě,“ vysvětluje Daniel Prokop.
Jednotlivé radnice nezvládají s předstihem navyšovat kapacitu, v rozpočtech chybí peníze na nepedagogické pracovníky, školky demotivuje přechod na placení za odučené hodiny místo za počet dětí.
„Záleží na tom, jestli mají v regionu dost školních psychologů, speciálních pedagogů a jak vysoká je účast ve školkách. I znevýhodněné děti, které brzy chodí do školky, mají menší neúspěšnost,“ říká.
„Neurologicky synovi nic nebylo. Tudíž jsem neměla jinou možnost, než k němu přistupovat jako k jinému dítěti. Každé potřebuje bezbřehou lásku, čas a kvalitní vzdělávání,“ přiznává Jana Martincová.
Podle Svazu měst a obcí chybí asi 40 tisíc míst pro děti v předškolním věku. Podle Odstrčilové z ministerstva práce a sociálních věcí nenahradí zákon o dětských skupinách všechna místa, ale pomůže.
Školy s vysokým podílem znevýhodněných žáků to mají těžší. Dostanou proto dvě miliardy navíc. Dostávat více peněz než ostatní školy by ty znevýhodněné měly časem pravidelně, ze zákona.
Už rok u nás platí tzv. povinné předškolní vzdělávání. Rodiče pětiletých dětí musejí své potomky posílat do mateřských škol, nebo volit individuální vzdělání. Jaká je praxe?
Úředníci dohledávají děti, které nedorazily k zápisu do mateřských škol. Od září do nich musí podle novely všechny, kterým bylo pět. O tématu mluvil ředitel odboru ministerstva školství Faltýn.
Česká republika má ve srovnání s dalšími zeměmi Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) nadprůměrný počet lidí s vysokoškolským vzděláním. Vyplývá to z nejnovější zprávy OECD, která v členských zemích hodnotila školství a vzdělanost. Naopak výrazně Česko zaostává v dostupnosti předškolní výchovy tříletých dětí. Situaci by mohla podle ministryně školství vyřešit novela školského zákona.
Kladenská školička Člověka v tísni, do které chodí předškolní děti ze sociálně znevýhodněných rodin, zahájila druhý rok fungování. O místa v tomto předškolním klubu je velký zájem. Kladno totiž bojuje s rostoucím počtem ubytoven a vyloučených lokalit, kde se svými rodiči žijí v nuzných podmínkách stovky dětí.
V Děčíně je čím dál více přípravných tříd pro předškoláky. Slouží hlavně sociálně nebo kulturně znevýhodněným dětem. Individuální přístup jich ale potřebuje čím dál více. V přeplněných školkách ale na zvláštní potřeby dětí mají učitelky málokdy čas.
Od příštího roku by podniky i další organizace mohly zřizovat takzvané dětské skupiny. Návrh ministerstva práce a sociálních věcí dnes schválila vláda. Chce tak pomoci rodičům, aby se mohli vrátit do práce dřív, pokud o to stojí.
Školky se v některých městech mění na hlídací místnosti. Učitelky mají na starost tolik dětí, že je nic nestíhají naučit. Individuálním přístupem se ohánějí soukromé školky, na ty ale zase většina rodičů nemá peníze. Ministerští úředníci se proto chtějí v budoucnu víc zaměřit na kvalitu předškolní výuky.
Do školek nastupuje více dětí, ale počet učitelů stagnuje. Oficiální statistiky uvádí, že na jednu kantorku připadá zhruba 13 dětí. V praxi to ale vypadá tak, že učitelky chodí na dvě směny a část dne tak jedna z nich hlídá až 24 dětí. Výjimkou není ani 28 předškoláků ve třídě, což povoluje i vyhláška.
Podle ministra školství Josefa Dobeše by mohlo od nového roku začít fungovat až 40 firemních školek. Úřad chce vznik takových zařízení finančně podpořit. Firmy by mohly dostávat od státu měsíčně asi 2000 korun na jedno dítě.
Ministerstvo školství přesně před měsícem vydalo seznam návrhů, co by mělo umět dítě, než nastoupí do první třídy. Diskuze k těmto, takzvaným, standardům právě dnes končí. V příštích dnech připomínky odborné veřejnosti úřad zpracuje. V seznamu dovedností předškoláka je například uvedené, že by měl umět skákat, zavázat si tkaničky, nebo správně vyslovovat.
Třetina základních škol v Česku jsou takzvané malotřídky. Jejich školní družiny navštěvuje jen několik dětí před i po vyučování. A to se nevyplatí. Ministerstvo školství jim proto brzy umožní sloučit děti ze školky s žáky z družiny.
Vláda zřídila meziresortní komisi na podporu zakládání firemních školek. Komise má začátkem příštího roku předložit změny, které by měly firmy přesvědčit, aby se zřízení mateřské školy nebály.