Česká sekce na lyceu ve francouzském městě Nîmes slaví už sto let. Každoročně tam přijíždějí vybrané české studentky, které v malebném městě, kterému se přezdívá francouzský Řím, stráví tři roky.
Hospoda Na mýtince byla první hrou, kterou napsali Svěrák se Smoljakem dohromady. „Cestou z Vídně přišel Láďa s nápadem představit Cimrmana jako autora operet,“ vzpomíná Svěrák.
Záskok si nese dvě prvenství. Jako jediná hra Divadla Járy Cimrmana dostal cenu Alfréda Radoka, stal se hrou roku 1994, a jako jedinou hru největšího Čecha ji soubor uvedl v Národním divadle.
„První roli jsem dostal, protože Jarda Uhlíř zapomínal na představení. Když na Záskok nepřišel už třikrát, Svěrák mi řekl, ať jsem blízko, že když zase nepřijde, budu hrát,“ vzpomíná Marek Šimon.
Spolu s Adile Abljalimovou ze spolku Díky, že můžem byl hostem Radiožurnálu Petr Brukner, herec Divadla Járy Cimrmana, který zavzpomínal, jak vypadaly v divadle revoluční dny.
Vtipy a historkami si herci Divadla Járy Cimrmana zkracují čas před představením. Divadelní šatnu už léta berou podobně jako jiní hospodu. Idyla tam ale nepanovala vždycky.
Představení, ve kterém se velikáni českých dějin potkávají v nebeské komisi, mělo premiéru před patnácti lety, symbolicky v den 90. výročí vzniku republiky – 28. října 2008.
Normalizace byla náročným obdobím pro řadu kulturních institucí. Zdeněk Svěrák, jeden z autorů her v divadle Járy Cimrmana, se s tlakem ze strany KSČ vyrovnával ve svém deníku.
„Mě to až udivilo, jak jsem ty formulace zachytil asi tak, jak je řekl. Ten hlas jsem měl pořád v uších,“ vybavuje si Zdeněk Svěrák, jak zaznamenával Werichovy myšlenky.
Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak se na čas kvůli rozepři rozhádali s Jiřím Šebánkem, se kterým dříve působili v cimrmanovském souboru. Následně ale byli rádi, když se k nim Šebánek znovu vrátil.
V úvodním z celkem pěti dílů podcastové série Zdeněk Svěrák popisuje první divadelní sezonu. Už ta ukázala vážné rozpory uvnitř kolektivu. Ladislava Smoljaka nesnesl zakladatel divadla Jiří Šebánek.
Jak se stalo tradicí, ani letos Český rozhlas nechyběl u zahájení nové sezony Divadla Járy Cimrmana. Legendární soubor v neděli sehrál první představní sezony s číslem 57 v Pardubicích.
Besedu s herci Zdeňkem Svěrákem, Miloněm Čepelkou a Petrem Bruknerem vysílá Český rozhlas živě od 17.00 z pardubického divadla. I v nadcházející sezoně bude soubor uvádět všech patnáct her.
Představením „Hospoda Na mýtince“ zahájí v neděli 3. září sezonu Divadlo Járy Cimrmana. Tentokrát to bude v Pardubicích. Jaká by mohla být 57. sezona tohoto legendárního souboru?
Táborská vystudoval kromě herectví také fyziku, dnes hraje v několika pražských divadlech. Momentálně ho diváci televize mohou vídat v cestopisu Stopy Járy Cimrmana.
„Zkoušek jsme měli hodně, záleželo nám na tom,“ vzpomíná na uvedení hry Akt Zdeněk Svěrák. „Měl jsem menší trému než všichni moji přátelé, kteří směřovali na jeviště,“ dodává Miloň Čepelka.
12 let staré zápisky Zdeňka Svěráka už jsou psány jiným perem než ty z roku 1966. A všechny jsou věnovány Ladislavu Smoljakovi. Poslechněte si exkluzivní nahrávky přímo od autora.
Exkluzivní pořad k zahájení nové sezony Járy Cimrmana vysílal Radiožurnál přímo z rozhlasové kavárny. Na záznam se můžete podívat i na serveru iROZHLAS.
Hlavní spory mezi Šebánkem s Smoljakem přišly kvůli dvěma hrám divadla – Vyšetřování ztráty třídní knihy a Domácí zabijačce. Jirka ho takřka fyzicky nesnášel, líčí Svěrák v jeho denících.
„Divadlo Járy Cimrmana bylo založeno na zakládající schůzi 29. října 1966. Na tento mrazivý den svolal Jirka Šebánek do armádní redakce Čepelku, Smoljaka a mne,“ čte Svěrák ze svého deníku.
Podrobněji se na průběh natáčení hraného dokumentu o nejslavnějším Čechovi můžete podívat do galerie. Poslechněte si také reportáž o tom, jak natáčení probíhalo.
Poprvé do Jevíčka přijeli v roce 2004. Městečko na pomezí Čech a Moravy si herci z Divadla Járy Cimrmana oblíbili natolik, že žádný rok nemůže chybět v plánu zájezdů.
Vydání edice vinylových desek s nahrávkami 15 her o fiktivním géniovi Cimrmanovi bez souhlasu Filipa Smoljaka firma vysvětlila tím, že muž dělá při poskytování licencí účelové obstrukce.
Vladimír Kroc v rozhlasové kavárně zpovídal herce Zdeňka Svěráka, Miloně Čepelku, Petra Bruknera, Marka Šimona, Petra Reidingera a Miroslava Táborského.