V Británii je obnovován letecký provoz
Leteckou dopravu nad Británií v uplynulých dnech znovu ochromil popílek z islandské sopky Eyjafjallajökull. Dnes ve 13 hodin však začala platit nová směrnice britského Úřadu pro civilní letectví (CAA), která umožňuje po omezenou dobu létat ve větších koncentracích popílku. K letům v zamořených zónách ovšem budou aerolinky potřebovat souhlas výrobců letadel a leteckých motorů. Díky tomu je letecká doprava na Britskými ostrovy postupně obnovována.
Uzavření britských letišť kvůli popílku a další vlna chaosu v letecké dopravě vyvolaly minulý týden ostré protesty leteckých společností i cestujících.
O nových pravidlech pro létání v popílku hovořil ve Světě o druhé spolupracovník ČRo Milan Kocourek
Například výkonný ředitel British Airways řekl, že "plošné zákazy létání v minulých dnech byly velmi přehnanou reakcí na velmi malá rizika". Podobně se vyjadřovali šéfové dalších aerolinií.
Shovívavější postoj úřadu přivítaly prakticky všechny zainteresované strany, tedy letecké společnosti, řízení letového provozu i výrobci letadel.
Také všichni odborníci, kteří se k novým pravidlům vyjádřili v britských médiích, zdůrazňují, že ohledy na spolehlivý provoz jsou to nejdůležitější, co mají aerolinky na zřeteli. Nová pravidla podle nich bezpečnost cestujících neohrozí.
Už z toho, že k letům v zamořených zónách budou vydávat souhlas na omezenou dobu výrobci letadel a leteckých motorů, však vyplývá, že jde o určitý zkušební provoz.
Počet povolených letů prudce stoupne
Takzvané bezletové zóny se vyhlašují na základě informací meteorologického úřadu. Podle nových pravidel počet povolených letů téměř jistě prudce stoupne. Například nízkonákladová společnost Flybe v uplynulých 48 hodinách musela zrušit 381 letů, podle nových směrnic by to bylo jen 21 letů.
British Airway hlásí, že na největším londýnském letišti Hethrow se odbavuje na 90 procent dálkových letů a polovina letů na kratší vzdálenosti. To znamená, že dnes odletí z Heathrow 60.000 cestujících oproti normálnímu poštu zhruba 85.000.
Snížení počtu odbavovaných letů ovšem není jen důsledkem nových pravidel pro koncentrace popílku, nýbrž původního plánu odborů vstoupit do stávky, kterou soud po stížnosti vedení aerolinek označil za ilegální.
Odborový svaz Unite se u soudu v Londýně odvolával proti vyhlášení stávky. Stávka měla být pětidenní, první ze čtyř. Soud však vyhověl stížnosti vedení Britských aerolinií, které nebylo spokojeno se způsobem jakým svaz Unite vyhlásil výsledky hlasování o stávce a postavil stávku mimo zákon.
Zdaleka ne všechna letadla kvůli tomu byla na svých místech. Další londýnská letiště Gatwick a London City mají normální provoz.