Před 50 lety omezily USA billboardy u silnic zákonem, mnohá města s nimi bojují dodnes
Před 50 lety podepsal americký prezident Lyndon Johnson takzvaný zákon o zkrášlení dálnic. Měl omezit počet billboardů u hlavních silničních tahů a celkově udělat z okolí silnic lepší místo pro život, nejenom na pohled. S vizuálním smogem i po půl století od přelomového zákona bojuje celý svět.
Auto a příroda jdou dohromady, tvrdily nejen americkým motoristům v 60. letech reklamy.
Jenže obrázky nablýskaného vozu jedoucího krásnou krajinou brzy začaly brát za své, protože na přírodu přestávalo být z auta vidět. Podél silnic vyrostl les billboardů a reklamních tabulí.
Prezident Johnson už ve své zprávě o stavu unie začátkem roku 1965 zmínil, že chce vizuální smog omezit. Do několika měsíců byl zákon hotový, schválený a začal platit.
Města po celém světě hledají recept proti vizuálnímu smogu. Před 50 lety s tím začaly Spojené státy. Více od Vojtěcha Bergera
Lobbisté ho ale mezitím zohýbali tak, že za odstranění reklamy dával stát soukromým vlastníkům kompenzace, a zákon oslabovala řada výjimek. Přesto byl symbolický, protože poprvé řekl, že i pohled na přírodu stojí za to chránit.
Na přelomu tisíciletí se stal vizuální smog tak velkým problémem, že se některá města rozhodla bránit se radikálně. Brazilské Sao Paulo odstranilo v roce 2007 až 15 tisíc billboardů. Dnes je pomalu nahrazuje malé množství jiných reklamních ploch, už ale promyšlených a ne tak agresivních.
Vůbec prvním evropským městem bez reklamy ve veřejném prostoru se loni stal francouzský Grenoble. Radnice nahradila přes 300 billboardů veřejnými nástěnkami a zelení.
S příliš velkým počtem billboardů se potýká i sousední Bratislava, tamní primátor Ivo Nesrovnal si vizuální smog vybral jako jedno ze svých předvolebních témat:
„Chci snížit počet billboardů ve veřejných prostorech a regulovat reklamu tak, aby to město udrželo.“
Jiná města, třeba New York, Teherán nebo Paříž, zkusila billboardy aspoň načas překrýt reprodukcemi uměleckých děl.
V Česku už od roku 2012 platí zákon, podle kterého by v průběhu pěti let měly z ochranného pásma dálnic až na výjimky zmizet všechny reklamní plochy.