Stroje se skvělou pověstí. Tramvaje Tatra vydrží v ulicích Berlína kvůli covidu déle, pak vyrazí do světa
Berlínský dopravní podnik chtěl k minulému pátku ukončit provoz starých československých tramvají. Žluté tatry postupně vystřídaly modernější stroje a už nebyly zapotřebí. Všechno ale změnila pandemie koronaviru, kvůli které se tatry hned po víkendu vrátily do služby.
V tramvajovém depu Berlín-Köpenick stojíme s panem Hartmutem Gröschkem v kabině dnes už historického vozu v barvách někdejšího východního Berlína. Hranatá kloubová tramvaj KT4 křižuje metropoli skoro 50 let.
„Typický český zvonek, všechno zůstalo při starém. Jezdit s tímhle vozem je fantastické. Mám ho rád hlavně díky té jednoduchosti a navíc je robustní,“ popisuje řidič nadšeně.
Berlínskou hromadnou dopravu máme spojenou hlavně s metrem a nadzemní dráhou. Pro východní část města jsou ale životně důležité tramvaje a mezi nimi taky staré československé Tatry. Reportáž zpravodaje Václava Jabůrka
Jak tvrdí, cestující dnes mají radši spíše novější nízkopodlažní vozy. „U dveří nejsou schody, a hlavně pro starší lidi a rodiny s dětmi je to příjemnější. Mimochodem u kočárků je zajímavé, že ještě tak před třiceti lety je cestující ochotně vynášeli nahoru. Tyhle časy jsou ale pryč a je to celkem vzácné,“ vysvětluje Gröschke pro Radiožurnál.
„Mezi řidiči má ale KT4 pořád skvělou pověst. Je spolehlivá, bytelná a navíc ty novější tramvaje jsou vlastně jen takové pojízdné počítače. Tam stačí menší porucha elektroniky anebo špatně zapadlá vločka sněhu, a hned se jede hůř.“
Svého času byly tatry nejpoužívanějšími tramvajemi Berlína. O tohle prvenství přišly v 90. letech. Z původních několika stovek se už používá jen zlomek.
„Teď v Berlíně jezdí posledních dvacet vozů. Od 12. února se jejich pravidelná linka ruší, protože se na ní staví a původně se měly úplně stáhnout z provozu. Ale berlínská radnice je nakonec ještě využije. Od pondělí s nimi posílí další spoje. Kvůli pandemii se totiž zkrátily intervaly, aby tramvaje nebyly přeplněné. Takže tatry ještě nějakou dobu zůstanou,“ doplňuje Hartmut Gröschke.
Přestupní stanice Berlín
Berlínské tatry tak budou v provozu ještě pár týdnů a možná i několik měsíců. Od strojů, které postavili dělníci v pražské ČKD, se ale dost proměnily. Z historické béžovo-oranžové tramvaje přecházíme o pár kolejí dál, kde stojí křiklavě žlutá.
„Tady máme i současnou variantu. Má posuvné dveře, které lépe těsní. Typické plastové sedačky nahradily polstrované. A hlavně se přestavěla kabina. Místo pedálů se všechno ovládá pákou, takovým jakoby joystickem,“ říká Gröschke.
Podle něj je o tyto tramvaje velký zájem a postupně se prodají hlavně do východní Evropy. Německá metropole je pro ně jen taková přestupní stanice. „Třeba loni se prodalo osm vozů do Magdeburgu, a pak se uzavřel obchod třeba s ukrajinským Záporožím. Tam byli opravdu rádi, že jsou KT4 k dispozici a mohou si je odkoupit,“ poznamenává.
Dalším zájemcem je například ukrajinské město Dnipro. Ostatně pro jeho dopravní podnik rozhodně nejde o první obchod s Německem.
„Například Drážďany a Magdeburg tam prodaly své Tatry T4, které tam našly svůj druhý domov. Hodně zemí vlastně i vítá, že se těch starých tramvají z dob NDR zbavujeme. Nákup nějakých nových jednotek si totiž dovolit nemůžou,“ dodává Gröschke. Za ním stojí žlutá KT4, které tak asi ještě rozhodně neodzvonilo.