‚Skuteční muži jsou pravicoví.‘ AfD na TikToku úspěšně cílí na teenagery, kteří půjdou poprvé volit
V Německu budou v letošních eurovolbách poprvé volit už lidé starší 16 let. Čím dál tím větší část předvolební kampaně se proto stahuje na TikTok, všímá si Deutsche Welle. Nejúspěšnější jsou politici populistické ultrapravicové Alternativy pro Německo (AfD), jejich lídr do eurovoleb se na sociální síti profiluje spíš jako vztahový poradce, který v duchu programu AfD radí mladým mužům, jak získat přítelkyni. Jeho video má přes milion zhlédnutí.
Šestnáctiletí a sedmnáctiletí Němci se letos poprvé zařadí po bok svých vrstevníků z Belgie, Rakouska, Řecka či Malty a půjdou volit. Jde o miliony nových hlasů, na které nyní ve velkém cílí německé politické strany, a to hlavně přes sociální sítě – především přes čínský TikTok.
Proč je TikTok populární i přes rizika? Je snadnější tam uspět i mezi cizími, pobaví a víc vyhovuje dětem
Číst článek
Výrazně úspěšnější je pak v této snaze populistická ultrapravicová Alternativa pro Německo. Podle odborníka na vzdělávání Klause Hurrelmanna ani není divu. Mladí voliči podle něj pociťují už několik let nejistotu, zvláště kvůli pandemii a lockdownům.
„Pro mnoho mladých lidí to byl klíčový okamžik, kdy ve věku 12 nebo 13 let, zjistili, že již nemají kontrolu nad svým životem,“ vysvětlil Hurrelmann pro Deutshe Welle.
Ostatním německým politickým stranám se náskok Alternativy nedaří dohnat. Jejich videa mají až desetkrát méně zhlédnutí. Je to i kvůli algoritmům, na základě kterých TikTok nabízí konzumentům obsah.
Vzdělávání
Vzdělávací instituce usilují kvůli rozmachu politických kampaní na sociálních sítích o zavedení různých workshopů a kurzů, které mají mladé Němce připravit na evropské (a každé další) volby.
Mladí by podle odborníků měli hlavně pochopit, že zaškrtnutí jména či strany na volebním lístku může reálně ovlivnit jejich život.