Pátrání po zmizelém letu MH370 končí. Osud boeingu s 239 lidmi na palubě nadále zůstává záhadou
Záhada zmizení malajsijského boeingu z letu MH370 zůstane dál nevyřešená. Odpovědi nepřineslo ani zatím poslední pátrání, které končí v úterý. Letadlo s 239 lidmi na palubě se ztratilo 8. března 2014 na trase z Kuala Lumpur do Pekingu. Do Číny už nikdy nedorazilo a dosud se nepodařil najít trup ani černé skříňky. I proto se kolem letu MH370 objevila celá řada konspiračních teorií.
I přesto, že pátracích akcí bylo hned několik a dohromady se prohledalo přes 200 tisíc kilometrů čtverečních oceánu. Jedinými stopami je několik nepříliš velkých úlomků trupu Boeingu 777. Vyšetřovatelé mají zatím k dispozici jen vyplavené úlomky vzletové klapky, části křídla nebo okna.
Trosky nalezené na Réunionu patří ztracenému boeingu, tvrdí už i francouzské úřady
Číst článek
Šance na objevení letadla se výrazně snížily hned několik dní po jeho ztracení, když se nepodařily najít černé skříňky. Ty mají speciální zařízení, které vysílá signál, aby je bylo možné jednoduše najít. To se ale nestalo, a tak se později začalo pátrat sonary po trupu letadla. Ani to ale nebylo jednoduché. Stroj se totiž mohl při pádu rozbít o hladinu na mnoho menších kusů, které je obtížné najít.
Předposlední pátrací akce zahrnovala území o rozloze 120 tisíc kilometrů čtverečních západně od australského pobřeží. Organizoval jí australský Úřad pro bezpečnost dopravy a podílela se na něm Malajsie a Čína. Pátrací zóna vycházela z odhadů leteckých expertů, kteří se snažili určit, kam se mohlo dopravní letadlo ze svého kurzu odchýlit a kam až mohlo teoreticky doletět s množstvím paliva v nádržích. Hledání ale skončilo bez úspěchu v lednu roku 2017.
Tisíce kilometrů
Novou akci, která končí poslední květnové úterý, iniciovala malajsijská vláda. Pátrání se ujala společnost Ocean Infinity.
Malajsii k němu vedly nové předpovědi odborníků z australské Organizace vědeckého a průmyslového výzkumu Commonwealthu. Ti určili místo možného dopadu letadla. Snažili se přitom vycházet z trosek, které moře vyplavilo na ostrově Mauricius a na březích Tanzanie či francouzského ostrova Réunion. Tyto trosky pocházely prokazatelně z letu MH370.
Firma Ocean Infinity se snažila najít vrak na mořském dně o rozloze 25 tisíc kilometrů čtverečních. Používala při tom osm autonomních pátracích plavidel, která jsou schopna operovat v hloubce až 6000 metrů. Po neúspěchu pátrací oblast rozšířila. I přesto, že od ledna prohledala dohromady 86 tisíc kilometrů čtverečních oceánu, vrak letadla nenalezla.
Letadlo s 239 lidmi na palubě odstartovalo bez problémů z Kuala Lumpuru. Po 41 minutách ale ztratily řídící věže se strojem kontakt. V té době bylo letadlo ve výšce přes deset kilometrů a pohybovalo se rychlostí skoro 900 kilometrů za hodinu. Stroj nevyslal žádný nouzový signál a zmizel.
Let MH370 měl zřejmě prošlou baterii lokátoru, tvrdí vyšetřovatelé
Číst článek
Poslední kontakt se povedl pilotovi jiného letadla. Ve sluchátkách ale slyšel jen praskání. Podle záznamů z vojenských radarů se pak stroj otočil prudce na západ a vystoupalo do víc než třinácti kilometrů. Podle analýzu satelitních dat pak Malajsie oznámila, že stroj spadl pravděpodobně do odlehlé oblast Indického oceánu. Co nehodu způsobilo, stále není jasné.
Portál i požár
Někteří konspirátoři mluvili o únosu stroje teroristy. S letadlem podle nich přeletěli na neznámé místo a přistáli s ním. Jiné ještě šílenější teorie spekulovaly třeba zásahu mimozemšťanů nebo náhlého zjevení časoprostorového portálu, ve kterém letadlo zmizelo. Reálnější spekulace mluví o požáru na palubě nebo o pokusu pilota o sebevraždu. Této verze se zastává i kanadský letecký expert Larry Vance. Ten o letu MH370 napsal dokonce i knihu, která vyšla minulý týden.
Podle Vance pilot záměrně sestoupil s letounem ke hladině, na které přistál a letadlo nechal potopit. Nasvědčují tomu prý zachovalé vyplavené zlomky. Tuto verzi ale odmítl Peter Foley z australského úřadu pro bezpečnost letectví. Podle něj se stroj odchýlil od kurzu, došlo mu palivo a následně se roztříštil o hladinu.