Volby do Evropského parlamentu se blíží, Brusel chce s Facebookem i Googlem bojovat proti dezinformacím
Evropská komise představila akční plán boje proti dezinformacím. Chystá například systém včasného varování, který má urychlit reakci členských států a evropských institucí na dezinformační útok. Komise tak chce unii připravit na volby do Evropského parlamentu v květnu příštího roku. Také chce spolupracovat s velkými internetovými firmami, aby ji o šíření fake news každý měsíc informovaly.
Informace, které Evropská komise od internetových firem získá, chce následně zveřejňovat. Tento krok by měl přispět k větší transparentnosti před květnovými volbami.
Vytvořil milionové dezinformační video, které oblétlo Evropu. Jeho profil zmizel z Facebooku
Číst článek
„Musíme zajistit, aby lidé nebyli objekty soustředěných útoků, výplachu mozků, aby věděli, když si otevřou internet, že tohle je politická kampaň,“ řekla ve středu Radiožurnálu eurokomisařka Věra Jourová.
Komise chystá také posílit týmy expertů, kteří se zaměřují na detekci a boj proti hybridním hrozbám, a více než zdvojnásobit jejich rozpočet. Problém neověřených a nepravdivých informací není podle slov Evropské komise ničím novým.
Prudce se ale mění rychlost a agresivita, se kterou se dezinformace šíří především z Ruska s cílem destabilizovat Evropskou unii. Podle komise je proto také třeba podporovat kvalitní média a zvyšovat mediální gramotnost ve školách.
Snaha Evropské komise o boj s dezinformacemi ale není zaměřen jen na Rusko. To je však dlouhodobě označováno za největší potenciální hrozbu. Moskva však podobná nařčení z vměšování do voleb v zahraničí dlouhodobě popírá.
Eurokomisařka na problém se šířením fake news upozorňuje dlouhodobě – obzvláště ve spojitosti s Českou republikou, kde skoro polovina obyvatel konzumuje informace primárně právě z internetu. To nahrává různým konspiračním i alternativním webům.
Návrhy jsou však podle Evropské komise na míle vzdálené cenzuře a ideologicky neutrální. Komise například po sociálních sítích chce, aby proti dezinformacím zasahovaly samy na dobrovolném principu a aby také zřetelně označovaly politickou reklamu, jak uvedla Věra Jourová.
Evropská komise také uvítala, že Facebook začal v poslední době více mazat falešné profily, ze kterých se dezinformace šíří. Stále jsou však takových účtů desítky milionů.