Všechno funguje jako před půlnocí, říká o provozu mezi Británií a unií po brexitu mluvčí. Je ale svátek
Hned poté, co Británie v noci na pátek úderem půlnoci SEČ definitivně ukončila svazek s Evropskou unií, začali řidiči kamionů před vjezdem do vlakové soupravy v Eurotunnelu předkládat na francouzské straně celní dokumenty. Do Británie kamiony dorazily včas a do francouzského Calais vypluly z anglického Doveru první trajekty. O půlnoci skončilo přechodné období, v němž se Británie nacházela od odchodu z Evropské unie 31. ledna loňského roku.
Zároveň v pátek začala provizorně platit dohoda o budoucích vztazích, kterou Londýn a Brusel uzavřely na Štědrý den a o které bude ještě jednat Evropský parlament.
Trhliny v pobrexitové dohodě. Francouzští rybáři nesmějí do britských vod, byť jim to smlouva dovoluje
Číst článek
Čárový kód na dokumentech rumunského řidiče Tomy Moiseho byl naskenován a schválen během několika sekund, popisovala v noci dění v Calais agentura Reuters. „Budoucnost, nemyslím, že to bude těžké,“ konstatoval řidič lámanou angličtinou a pokračoval v cestě do Británie.
Britský odchod z největšího obchodního seskupení na světě znamená mimo jiné po několika desetiletích návrat k celním formalitám na hranicích ostrovní země s Evropou.
Objem zboží přepravovaného Eurotunnelem byl v prvních hodinách nového roku podle Reuters velmi nízký. „Všechno šlo dobře, všechno funguje jako před půlnocí,“ řekl po prvních kontrolách mluvčí Eurotunnelu John Keefe. Podle informací zveřejněných na twitteru do 08.00 SEČ vlaky tunelem pod Lamanšským kanálem převezly asi 200 kamionů.
Skotsko bude brzy zpět. Brexit se odehrál proti naší vůli, vzkázala Evropě Sturgeonová
Číst článek
První trajekt z Holyheadu ve Walesu přistál v dublinském přístavu před sedmou hodinou ranní SEČ poté, co přes moře převezl něco přes deset kamionů. I přes celní kontrolu dorazil bez zpoždění.
Obavy před zmatky na hranicích se v pátek nenaplňují, ale jak vypadá nová pobrexitová realita ukážou až další dny, kdy se Evropa po vánočních a novoročních svátcích vrátí k běžnému chodu.
Yann Leriche, šéf společnosti Getlink, která provozuje Eurotunnel, agentuře Reuters řekl, že celní postupy bude zřejmě nutné vypilovat, nicméně je přesvědčen, že v následujících týdnech chaos nehrozí.
Firmy měly pouhý týden na prostudování podrobností uzavřené dohody a hraniční body mezi Británií a unijními zeměmi se chystají na dlouhé fronty kamionů.