Letos na železničních přejezdech zemřelo 31 lidí. Většinou ignorují nebo přehlédnou světelnou signalizaci
Při srážkách auta s vlakem letos zemřelo méně lidí než loni. Nehody na železničních přejezdech mají zatím v roce 2018 třicet jedna obětí. Tento údaj ale platil v polovině prosince. Podle Drážní inspekce je ale pravděpodobné, že letos na železničních přejezdech zemře méně lidí než loni. V roce 2017 při takových kolizích zemřelo 37 lidí. Mluvčí inspekce to řekl Radiožurnálu.
Lidé nejčastěji umírají na přejezdech, kde je výstražná signalizace. Řidiči ji podle Martina Drápala z Drážní inspekce totiž často ignorují nebo blikající světla přehlédnou, třeba kvůli ostrému slunci.
Největší výluka v historii. Hlavní nádraží v Brně kvůli modernizaci přerušilo na rok svůj provoz
Číst článek
„Ani v jednom případě jsme nezaznamenali mimořádnou událost, respektive střetnutí na příjezdu, kdyby příčinou byla vypnutá nebo nefunkční světelná signalizace,“ upozorňuje. „Železniční přejezdy jsou i vybaveny mají v naprosté většině případů black boxem, kde se evidují všechny činnosti toho zařízení,“ dodává.
Celkově sice obětí na přejezdech letos ubylo, v některých krajích ale i přesto bylo tragických nehod mnohem víc než v minulých letech.
„Největší nárůst počtu střetnutí na železničních přejezdech bohužel evidujeme ve Středočeském a Jihočeském kraji, kde je nárůst desítky, téměř až stovky procent, což se týká právě Jihočeského kraje,“ vysvětluje.
Osm tisíc přejezdů
V Česku je podle redaktora serveru zdopravy.cz Jana Súry zbytečně moc přejezdů, což může být příčinou častých nehod. Je jich u nás osm tisíc. „Je to trochu problém české železniční sítě, že u nás je moc přejezdů v porovnání se zahraničím. Teď se už trochu jde i cestou, že některé železniční přejezdy, kde ten provoz není velký, se ruší,“ říká.
Pozor na zbytkový alkohol a nepozornost, varují policisté řidiče. Konec roku bývá nejrizikovější
Číst článek
Podle Drážní inspekce je v Česku dva tisíce přejezdů, na kterých je jenom zabezpečovací zařízení, ale nejsou tam závory.
Řidiči by ale měli podle Drápala především dodržovat základní pravidla. „Platí, že vlak má přednost před autem. Takže pokud řidič přijede k přejezdu a blikají červená světla nebo jsou-li sklopené závory, nesmí do kolejiště v žádném případě vjet," připomíná.
Přiznává zároveň, že na menších přejezdech závory ani signalizace být nemusí. V každém případě je ale u nich značka stop. V takovém případě se řidič musí rozhlédnout, a poté může koleje přejet. „Pokud by řidič tato pravidla porušil, hrozí mu až pětitisícová pokuta a zákaz řízení až na šest měsíců,“ říká.
Tragické nehody
Jedna z nejhorších železničních nehod poslední doby byla na přejezdu ve Studénce na Novojičínsku, kde se rychlovlak Pendolino srazil s kamionem.
Při nehodě zemřeli tři cestující, sedmnáct dalších bylo zraněno. Řidič nákladního auta na přejezd vjel, přestože blikala výstražná světla. Před nehodou stačil z kamionu utéct. Později u soudu dostal osm a půl roku vězení.
Pravděpodobně nejtragičtější nehoda na přejezdu se ale v Česku stala v roce 1950. U Břeclavi se tehdy rychlík střetl z autobusem. Srážku nepřežilo 34 lidí.