Schváleno. V Pardubickém kraji má být nejdelší tunel v Česku za miliardy
Pět kilometrů tmy, to by už za několik let měli zažívat cestující na hlavním železničním koridoru mezi Chocní a Ústím nad Orlicí. Podle serveru Zdopravy.cz centrální komise ministerstva dopravy schválila výstavbu skoro pět kilometrů dlouhého tunelu mezi oběma městy.
Na trase mezi Chocní a Ústím nad Orlicí by tunely měly vzniknout hned dva. První se bude jmenovat Hemže a délkou přes 1100 metrů, druhý ponese název Oucmanice a dlouhý bude bezmála pět kilometrů, informuje server Zdopravy.cz.
Tunel Oucmanice by měl svou délkou překonat i nedávno otevřený Ejpovický tunel na Plzeňsku o zhruba 800 metrů.
Jak se dostala dovnitř? Tragédii v Ejpovickém tunelu stále vyšetřují kriminalisté i odborníci
Číst článek
Jak názvy tunelů napovídají, vedly by v kopcích pod stejnojmennými obcemi. Úsek mezi Chocní a Ústím je totiž poslední na trati 010, který ještě není modernizovaný na koridor a Správa železniční dopravní cesty několik let uvažovala, jak trasu opravit.
Ve hře bylo několik variant. Podle studie se nakonec nejvíc vyplatí právě stavba tunelů i kvůli hlukovým limitům, řekl to před časem mluvčí správce tratí Marek Illiaš:
„Modernizace traťového úseku Ústí nad Orlicí – Choceň je ve fázi aktualizace zelené varianty ze studie proveditelnosti. Aktualizace je prováděna z důvodu nemožnosti dodržení požadovaných hlukových limitů při jiných variantách a z důvodu platné studie EIA.“
Původně měly vlaky jezdit novými tunely rychlostí až 160 km/h, teď se bude prověřovat i možnost zvýšení rychlosti na 200 km/h.
Prudké oblouky
Tunely by měly být určeny hlavně pro rychlé a důležité spoje. Problém trati přes Brandýs totiž je, že je klikatá a jsou na ní pro moderní vlaky příliš prudké oblouky a kvůli kopcům a řece vlastně není možné tu trať narovnat nebo ji postavit jinak, než jak je teď. Přesto ale provoz přes Brandýs zůstane zachován. Jezdily by tam méně důležité spoje, a hlavně by to pomohlo odlehčit už teď přetíženému koridoru.
Pokud by šlo všechno hladce, to znamená posudky, projektování, územní řízení, výkupy pozemků, tak by stavba mohla začít v roce 2026 a hotovo by mohlo být v roce 2030. To je ten nejoptimističtější scénář. Správa železniční dopravní cesty počítá s náklady kolem 15 miliard korun.