Stav Výtoňského mostu se zhoršuje rychleji, než jsme čekali, tvrdí Správa železnic. V konstrukci jsou trhliny
Stav Výtoňského mostu v Praze se podle Správy železnic (SŽ) zhoršuje rychleji, než se očekávalo. Monitoring poprvé odhalil trhliny v hlavních nosnících. Železniční most na Výtoni je klíčovou spojnicí přes Vltavu pro regionální i dálkovou dopravu, denně po něm projede 300 vlaků. Už teď nesmí na most vjet v jednu chvíli víc než jeden vlak a může jet jen omezenou rychlostí, říká odborník, člen monitorovací rady Výtoňského mostu Pavel Ryjáček z ČVUT.
„Od tohoto okamžiku už hlavní nosná konstrukce určité trhliny obsahuje, což je poměrně velký krok na stupnici rizika. V současné době se zpracovává statický přepočet a výsledky a případné dopady do možných omezení budou známy ke konci tohoto roku,“ řekl Ryjáček.
Nový most pod Vyšehradem bude minimalistický a městotvorný. Ten starý se přesune, ujišťuje architekta
Číst článek
O budoucnosti mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem se debatuje už roky. Správa železnic ho kvůli špatnému stavu plánuje nahradit novým. Proti jsou památkáři, spolky nebo místní radnice.
Jelikož je historická nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století památkově chráněná, SŽ ji bude muset v každém případě zachovat. Proto vznikl plán na její přesun tak, aby mohla nadále sloužit při nižším zatížení.
Železniční most se v případě nahrazení novou konstrukcí přesune na místo poblíž modřanského jezu, kde bude sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty. O výběru lokality na základě studie možných umístění zpracované Institutem plánování a rozvoje rozhodli radní.
Město je podle schváleného dokumentu v případě rozhodnutí o přesunu připraveno úzce spolupracovat se SŽ zejména v přípravě návazností na pěší a cyklistické trasy a vytvoření přístupů na lávku.
SŽ hledá projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Plán konstrukci nahradit dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel.