Stav Výtoňského mostu se zhoršuje rychleji, než jsme čekali, tvrdí Správa železnic. V konstrukci jsou trhliny

Stav Výtoňského mostu v Praze se podle Správy železnic (SŽ) zhoršuje rychleji, než se očekávalo. Monitoring poprvé odhalil trhliny v hlavních nosnících. Železniční most na Výtoni je klíčovou spojnicí přes Vltavu pro regionální i dálkovou dopravu, denně po něm projede 300 vlaků. Už teď nesmí na most vjet v jednu chvíli víc než jeden vlak a může jet jen omezenou rychlostí, říká odborník, člen monitorovací rady Výtoňského mostu Pavel Ryjáček z ČVUT.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Na pražské Výtoni se protestovalo proti plánovanému bourání železničního mostu pod pražským Vyšehradem

Historická nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století je památkově chráněná | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Od tohoto okamžiku už hlavní nosná konstrukce určité trhliny obsahuje, což je poměrně velký krok na stupnici rizika. V současné době se zpracovává statický přepočet a výsledky a případné dopady do možných omezení budou známy ke konci tohoto roku,“ řekl Ryjáček.

42:30

Nový most pod Vyšehradem bude minimalistický a městotvorný. Ten starý se přesune, ujišťuje architekta

Číst článek

O budoucnosti mostu mezi pražskou Výtoní a Smíchovem se debatuje už roky. Správa železnic ho kvůli špatnému stavu plánuje nahradit novým. Proti jsou památkáři, spolky nebo místní radnice.

Jelikož je historická nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století památkově chráněná, SŽ ji bude muset v každém případě zachovat. Proto vznikl plán na její přesun tak, aby mohla nadále sloužit při nižším zatížení.

Železniční most se v případě nahrazení novou konstrukcí přesune na místo poblíž modřanského jezu, kde bude sloužit jako lávka pro pěší a cyklisty. O výběru lokality na základě studie možných umístění zpracované Institutem plánování a rozvoje rozhodli radní. 

Město je podle schváleného dokumentu v případě rozhodnutí o přesunu připraveno úzce spolupracovat se SŽ zejména v přípravě návazností na pěší a cyklistické trasy a vytvoření přístupů na lávku.

SŽ hledá projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Plán konstrukci nahradit dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel.

Jakub Vik Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme