Za pasivní antiradar dostanete v zahraničí pokutu, české ministerstvo přesto zákaz nechystá
Na označené radary, které měří rychlost třeba při průjezdu obcí, si už řidiči zvykli. Narazí na ně nejen ve městech, ale i na dálnicích. Před měřeným úsekem většinou řidiče varuje nápis nebo piktogram, který ho má donutit zpomalit na předepsanou rychlost. V Česku umí a ze zákona může tyto radary navíc odhalit ještě elektronické zařízení, které se jmenuje antiradar. V jiných zemích jako Slovensko nebo Švýcarsko jsou přitom antiradary zakázané.
Pasivní antiradary, malé černé krabičky umístěné na předním skle vozidla, umí řidiče včas upozornit, že se blíží k měřenému úseku. V Česku jsou tyto typy antiradarů povoleny.
Okolní státy naopak používání jakéhokoli zařízení, které umí detekovat radary, nepovolují. Radiožurnálu to potvrdila mluvčí slovenské policie Denisa Baloghová.
Jak se ministerstvo dopravy staví k antiradarům? Poslechněte si příspěvek Luďka Hubáčka
„Používání takových technických prostředků, ale i jejich umístění ve vozidlech způsobem, který umožňuje jejich používání, se považuje za porušení pravidel silničního provozu závažným způsobem. Za takové jednání zákon ukládá pokutu od 60 do 300 eur (zhruba od 1500 do 7700 korun) a zákaz činnosti až dva roky,“ říká Baloghová.
Existují ale i jiné antiradary, které umí rušit frekvenci policejní techniky. Ty na českých silnicích povolené nejsou, za jejich použití hrozí motoristům pokuta.
„V silničním provozu nesmí nikdo používat technické prostředky a zařízení, které znemožňují nebo ovlivňují funkci technických prostředků používaných při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. V případě porušení fyzické osobě hrozí pokuta až 10 000 korun a v případě právnických a podnikajících osob je to částka až 100 000 korun,“ vysvětluje mluvčí Policejního prezidia Hana Rubášová.
„Změnu nechystáme“
Ministerstvo dopravy zpřísnění legislativy, která by oba typy antiradarů zakazovala, nechystá. O jejich používání chce ale časem jednat s policií, říká mluvčí rezortu František Jemelka.
„Situaci kolem pasivních antiradarů samozřejmě dlouhodobě sledujeme, změnu legislativy v této oblasti nyní nechystáme. Rozhodně ale budeme veškerým případům věnovat pozornost a případné kroky nejprve zkonzultujeme s policií,“ uvedl pro Radiožurnál.
Dopravní expert Pavel Hojda z KSČM by obě zařízení zakázal úplně. „V každém případě bych antiradary úplně zakázal, ale současně bych samozřejmě dělal vše pro to, aby policie měřila doopravdy tam, kde dochází k porušování rychlosti,“ říká Hojda. Podobný názor má i Ústřední auto moto klub.
Češi si svoji rychlost moc nehlídají. Ukazují to statistiky Ministerstva dopravy. Podle nich policie loni řešila přes 210 tisíc přestupků překročení rychlosti. To je v porovnání s rokem 2017 nárůst přibližně o 10 tisíc případů.