Originálním českým výrobkem je i ruská zmrzlina, francouzská hořčice nebo americké brambory

Za velkou nehoráznost považuje Státní zemědělská a potravinářská inspekce falšování původu výrobků. Inspektoři zjišťují, že zahraniční výrobky nabízejí někteří prodejci jako výrobky české, a tím vážně klamou spotřebitele.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Martin Klanica, vrchní ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce

Martin Klanica, vrchní ředitel Státní zemědělské a potravinářské inspekce | Foto: Alžběta Švarcová | Zdroj: Český rozhlas

Podvádění bedlivě sleduje i Potravinářská komora, která v minulém roce začala vybrané zboží označovat logem české vlajky s nápisem ‚Český výrobek - garantováno potravinářskou komorou‘.

Tuto značku už získalo kolem dvou tisíc výrobků a mezi nimi třeba i ruská zmrzlina.

Před mnoha lety chtěl svoje žampiony, pěstované v několika halách na Ostravsku, označkovat českou vlajkou Lubomír Jemelka. Jeho snaha byla ale "houby platná".

Přehrát

00:00 / 00:00

Lubomír Smatana se zajímal, co vše mohou být české výrobky

„Bohužel v té době jsem se potázal s úřadem na ochranu, že žádnou vlajku použít nesmím. Že bych zneužil symbol České republiky. Dokonce byl článek, který to odsuzoval. Používání státních symbolů je znehodnocení toho státního symbolu, státnosti,“ vzpomíná Jemelka.

Dnes je česká vlajka žádané označení a výrobci jsou ochotni Potravinářské komoře za garanci původu i zaplatit. Když splní podmínky jako pěstitel žampionů Jemelka.

„Výrobek je vlastně takovým pokračovatelem naší národní hrdosti. Takže pokud je český výrobek vyroben z českých surovin, má dobrou českou kvalitu, je to i poselství certifikátu, který jsme dostali,“ dodává Jemelka.

Falšování původu zboží proto Potravinářská komora bere velmi vážně. Je to i nemilý důkaz, že o české zboží je zájem. A české je, říká šéf komory Miroslav Toman:

„Výsekové maso je například stoprocentně na českém území. U mléčných výrobků je 90 procent z českého mléka. Není tam sto procent, protože pak tam může být například marmeláda nebo nějaké doplňky, které tady nejsou.“

Potravinářská komora uděluje certifikáty Český výrobek od loňského roku. Mezi čerstvými držiteli české vlajky je třeba i ruská zmrzlina, uvádí za výrobce Miroslav Krupica:

„Nemá to nic společného s Ruskou federací. To může používat každý. Je to stejné, jako kdybychom řekli ‚nanuk‘. Je to prostě typ výrobku. Možná bych to přirovnal k názvu ‚špekáček‘.

Špekáček s českou vlajkou na tom může být stejně jako ruská zmrzlina, francouzská hořčice nebo americké brambory. Hlavně, že je to české.

Ľubomír Smatana Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme