Obce v Karlovarském kraji spustí petici proti zpoplatnění rychlostní silnice R6

Obce ležící u rychlostní silnice R6 trápí hustý provoz. Na komunikaci mezi Chebem a Karlovými Vary smí řidiči od dubna vjet pouze s platnou dálniční známkou. Ti, kteří ji nemají, ale volí náhradní trasu přes okolní vesnice. Jejich starostové proto chystají petici proti zpoplatnění R6.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálniční známka na rok 2012

Dálniční známka na rok 2012 | Zdroj: ČTK

Starostové karlovarských obcí se dnes sejdou v Lokti nad Ohří. Jejich schůzka má odstartovat podpisovou akci proti tomu, aby na R6 mohla pouze auta s dálničním kupónem. Nová silnice totiž měla regionu dopravně odlehčit, ve skutečnosti je to ale podle starostů spíše naopak.

„My pozorujeme největší množství vozidel v ranních hodinách, když jezdí lidé do práce, a samozřejmě logicky odpoledne, když se z práce vrací. A ta frekvence vozidel u nás je minimálně trojnásobná,“ říká starosta Nového Sedla na Sokolovsku, Martin Loukota z TOP 09.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Martin Trnka hovořil se starosty obcí, které protestují proti zpoplatnění silnice R6 v Karlovarském kraji

Právě proto spolupracuje s dalšími starosty na vzniku protestní petice. Její cíle podporuje i stranický kolega novosedelského starosty Zdeněk Bednář z Lokte nad Ohří. „Náš konkrétní cíl je ten, aby dálnice, která vede odnikud nikam, nebyla zpoplatněna,“ vysvětluje.

Kromě Nového Sedla a Lokte nad Ohří jsou v petičním výboru ještě obce Hory a Jenišov. Poslední tři jmenované si nechaly zpracovat konkrétní statistiku, které prokazuje, že po zpoplatnění R6 se provoz v jejich katastru zvýšil trojnásobně, někde až čtyřnásobně.

"Třeba u nás je největší problém na komunikaci spojující místní části Loučky a Jalový Dvůr. Poškozuje ji hlavně nákladní doprava. Komunikace není na takovou zátěž a otřesy stavěná. A to ani nemluvím o dodržování rychlosti na objízdných komunikacích obyvateli jiných obcí," říká Martin Loukota.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem Ranního interview na Radiožurnálu byl starosta Nového Sedla Martin Loukota

Ministerstvo dopravy však o zrušení platby za použití silnice rozhodně neuvažuje. „Ministerstvo dopravy jde cestou odstraňování jakýchkoli výjimek ze zpoplatňování silniční, respektive dálniční sítě. V zákoně je jasně napsáno, že dálnice a rychlostní komunikace mají být zpoplatněné, tudíž bychom šli proti zákonu,“ tvrdí Martin Novák z ministerstva a upozorňuje, že také obce mají možnost dopravu na svém území usměrňovat.

„Podle stávající právní legislativy mají obce jakožto samosprávný orgán možnost regulovat dopravu na svém území, samozřejmě dopravním značením, například zákazem vjezdu pro kamiony a podobně,“ dodává Novák.

Martin Loukota oponuje. "O to jsme se snažili, já osobně jsem inicioval dotazování na regionálním ředitelství Policie České republiky právě kvůli těžkotonážní dopravě mezi Loučkami a Jalovým Dvorem. Ale nepochodil jsem a značení omezení v tonáži bylo následně sundáno," tvrdí.

Kraj navrhuje regionální kupon

Zatímco starostové chtějí poplatky na silnici R6 zrušit úplně, vedení krajského úřadu nabízí kompromis. Na rychlostní komunikaci by mohla platit jakási regionální, a tedy levná verze dálničního kupónu.

Situaci mají projednat krajští zastupitelé, aby ji předali k posouzení poslancům parlamentu. „My půjdeme vlastní cestou, zákonodárnou iniciativou, která umožní právě takovéto zpoplatnění,“ říká náměstek hejtmana za ČSSD Petr Navrátil.

Martin Loukota považuje takové řešení pouze za částečné. Postižené obce leží velmi blízko u sebe a lidé, kteří v regionu dojíždějí za prací, po R6 jedou velmi krátké úseky. "Placení je pouze tahání peněz z kapes daňových poplatníků a není na místě," je přesvědčen Loukota.

Stavba silnice Cheb-Karlovy Vary | Foto: Zdeněk Trnka

Komunikace, která měla spojovat Cheb s Prahou, měla být hotova hned po revoluci. Teprve letos však byl dostavěn alespoň úsek mezi Chebem a Karlovými Vary. Nabízí se otázka, zda vůbec rychlostní komunikace v nejzápadnějším příhraničním regionu byla nutná a potřebná, když nenavazuje na žádnou dálniční síť ani na české, ani na německé straně.

„Silnice R6 má smysl, je to krok dobrým směrem, peníze byly vynaložené účelně. Spojení Chebu a Karlových Varů je na místě. Ale navazující dálniční infrastruktura je v katastrofálním stavu. Nedobudovaná síť do Prahy je ostudou tohoto státu,“ uzavírá Martin Loukota.

„Pokud by skutečně ta dálnice byla využívána tak, jak má, určitě by kraji přinesla výrazné zlepšení dopravní obslužnosti,“ tvrdí svorně starostové. Petice požadující zrušení poplatků na silnici R6 odstartuje v Lokti přesně v poledne.

Lenka Militká, Martin Trnka, Kateřina Kozmová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme