Některé děti se známek na vysvědčení dnes nedočkají. Školy totiž volí i slovní hodnocení
Školáci dnes dostanou pololetní vysvědčení. Někteří z nich ale na něm najdou místo tradičních známek slovní hodnocení. Podle škol tak dokáží učitelé lépe vystihnout přednosti a nedostatky svých žáků.
Jedním ze zařízení, kde se slovním hodnocením žáků mají dlouholeté zkušenosti, je i pražská základní škola v Londýnské ulici. A tamní školáci si systém vesměs chválí.
„Je to v pohodě. Člověk se vlastně nikdy nedozvěděl, jakou má známku, takže to nikdy nebylo tak strašné,“ říká například deváťák Šimon.
Asi dvě procenta škol používají slovní hodnocení, nikoliv klasické hodnocení žáků. Natáčela o tom redaktorka eva Rajlichová
„Klasické známkování je dobrý způsob hodnocení, ale učitelé vám neřeknou, v čem se potřebujete zlepšit,“ doplňuje Šimonova spolužačka Adéla.
„Nám učitelům se dostává té odměny, že se děti přijdou zeptat, 'co mám udělat pro to, abych vám dokázal, že už umím řešit lineární rovnice, ale ne proto, abych dostal jedničku'. Protože podstatou vzdělávání je zvládnout řešení lineárních rovnic, shodu podmětu s přísudkem a tak dál,“ říká ředitel základní školy Londýnská Martin Ševčík.
Školy ale musí kdykoli převést slovní hodnocení na klasické ve známkách, což potřebují žáci třeba při přechodu na jinou školu.
„Když jedna škola hodnotí slovně, druhá známkou, tak aby bylo jasné, jaké jsou ty výsledky. Tak tam je ta převoditelnost. Případně u nějakých celkových závěrů na konci školního roku, aby bylo jasné, kdo prospěl, kdo s vyznamenáním a tak podobně,“ vysvětluje Ondřej Andrys, náměstek České školní inspekce.
Čistě slovní hodnocení používají podle ministerstva školství jen asi dvě procenta škol. Okolo 40 procent ho pak kombinuje s klasickými známkami. Většina škol ale stále hodnotí jen známkami.
Hodnocení musí být srozumitelné
„Úkolem školy a cílem hodnocení by mělo být, aby to bylo pro rodiče a především pro žáky a studenty naprosto srozumitelné,“ zdůraznil v Ranním interview Radiožurnálu Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství.
Slovní hodnocení musí být pro žáky i rodiče naprosto srozumitelné,říká Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství
Jak zdůraznil, slovní hodnocení by mělo pochválit silné stránky žáka i případně obsahovat výzvu k větší aktivitě v těch oblastech, ve kterých by měl školák přidat.
Při přechodu na číselnou klasifikaci - například při nástupu žáka do jiné školy - je podle Štercla důležité, aby si rodiče promluvili s novým učitelem a vše si vysvětlili.
„Aby žák věděl, že dříve měl hodnocení popsané slovními spojeními a nyní bude vyjádřeno číslem. Hodnota známky by měla obsahovat ty kompetence a dovednosti v hodnocení, které dříve byly popsány. A také v nějakých mezích.“
„To je potřeba udělat, aby dítě nebylo stresováno tím, že najednou dostává známky,“ zdůraznil Jaroslav Štercl, předseda Asociace pedagogů základního školství.