Kampaň odstartovala, pro zájemce o Hrad platí nová pravidla. Na co si musejí dát pozor?
Kampaň před prezidentskými volbami oficiálně začala, a to vydáním termínu voleb ve Sbírce zákonů. Jak současná hlava státu Miloš Zeman, tak jeho soupeři se musejí řídit novými, zpřísněnými pravidly, nad jejichž dodržováním bdí Úřad pro dohled nad hospodařením politických stran a hnutí. Jaké mají uchazeči o Hrad povinnosti a kolik peněz si mohou vzít od sponzorů?
Kdo se uchází o post prezidenta?
Získání potřebných 50 tisíc podpisů, které jsou nutné pro občanskou nominaci, doposud oznámili současný prezident Miloš Zeman, podnikatel a skladatel Michal Horáček a bývalý šéf Akademie věd Jiří Drahoš.
Zákon o prezidentské volbě je nejasný, kontrolní úřad má problém stanovit začátek kampaně
Číst článek
Mezi další zájemce o prezidentské křeslo patří například lékař a aktivista Marek Hilšer, bývalý šéf Škody Auto Vratislav Kulhánek (ODA), hudebník Petr Hannig (Rozumní) nebo herečka Jana Yngland Hrušková. Parlamentní politické strany a hnutí zatím žádné stranické kandidáty neoznámily.
Kdy bude definitivní seznam kandidátů?
Nejzazší termín pro podání přihlášek o post prezidenta musejí uchazeči podat nejpozději do 7. listopadu. Ministerstvo vnitra pak nejpozději do 24. listopadu rozhodne o tom, kdo bude připuštěn k volbám.
Kolik peněz mohou uchazeči utratit za kampaň?
Limit výdajů na prezidentskou kampaň je v prvním kole volby 40 milionů korun. Pokud v něm žádný z kandidátů nezíská nadpoloviční počet hlasů a koná se i druhé kolo volby, limit se navyšuje o deset milionů korun. Celkem tedy mohou adepti o prezidentské křeslo utratit až 50 milionů korun.
Termín voleb
Češi budoucího prezidenta budou vybírat 12. a 13. ledna. Pokud by v prvním kole nikdo nezískal nadpoloviční většinu, prezident vzejde z finálového duelu na konci ledna.
Je ke kandidatuře potřeba transparentní účet?
Všichni adepti o Hrad musejí podle zákona o prezidentských volbách do pěti dní od vyhlášení termínu voleb ve Sbírce zákonů založit tzv. volební účet a zpřístupnit ho veřejnosti. Údaje o účtu pak musí nahlásit úřadu pro dohled nad stranami.
Většina uchazečů transparentní účet pro evidenci výdajů a příjem darů na kampaň už má. Horáček a Kulhánek (ODA) už jej podle svých slov nahlásili i dohledovému úřadu. Drahoš tak chce podle ČTK učinit tento týden. Zeman dosud svůj účet veřejnosti nepředstavil.
Jak je to s financováním kampaně?
Veškeré dary od sponzorů i bezúplatná plnění se musejí promítnout na transparentním účtu kandidátů, a to nejpozději tři dny před volbou hlavy státu. Výše sponzorských příspěvků – oproti politickým stranám, které nesmí přijmout od jedné osoby dar přesahující tři miliony korun – přitom není nijak omezena. Z volebního účtu se pak musí také platit veškeré výdaje spojené z kampaní.
Pokuty za porušení pravidel kampaně:
10 000 až 100 000 Kč: kandidát propagační materiály neoznačí svým jménem či nezveřejní údaje o financování kampaně
20 000 až 300 000 Kč: na volebním účtu chybí záznamy o darech a bezúplatných plněních, nezveřejní údaje o některém ze svých sponzorů
30 000 až 500 000 Kč: kandidát si nezřídí volební účet, nevede účetnictví o výdajích na kampaň či peníze na volebním účtu nevyužívá pouze na financování kampaně
10 000 až jeden a půl násobku částky, o kterou byl překročen limit výdajů na volební kampaň
Co je a co není kampaň v případě Miloše Zemana?
Součástí předvolební kampaně v případě prezidenta Miloše Zemana není, když se setkává a debatuje s dalšími představiteli veřejné moci. Naopak když se setká, například při výjezdu do kraje, s místními občany a diskutuje s nimi, jde o součást jeho kampaně a měl by setkání vykázat jako bezúplatné plnění ve svých volebních výdajích.
Výjimkou jsou pak oficiální projevy pronášené před veřejností. Alespoň tak zákon vykládá dohledový úřad, který tím nastavil hranici mezi výkonem veřejné funkce a vedením kampaně. Miloš Zeman to ale opakovaně odmítl s tím, že do krajů jezdí od svého zvolení v roce 2013. Už dříve řekl, že žádnou kampaň nepovede.
Kdo může zasahovat do prezidentské kampaně?
Vedle samotných kandidátů se mohou prezidentské kampaně účastnit také tzv. třetí osoby. Pro propagaci ať už ve prospěch, či neprospěch některého z kandidátů se musejí registrovat u dohledového úřadu a zřídit transparentní účet. Výdaje na kampaň u třetí osoby nesmí přesáhnout 800 tisíc korun pro první kolo volby, pokud se koná i druhé kolo, limit se navyšuje na milion korun.