V Praze přibývá nehod na koloběžkách, jen letos záchranáři zasahovali u 55 případů
Před pár lety to byly segwaye, pak sdílená kola a teď elektrokoloběžky. V centru Prahy je potkáte takzvaně na každém rohu. Například Paříž se ale kvůli jejich rozmachu rozhodla pro přísnější regulaci, od úterý město eviduje první smrtelný úraz jezdce na elektrokoloběžce, uvedla agentru AP. Nárůst nehod koloběžek obecně potvrzují pro Radiožurnál i záchranáři v Praze, letos zatím zasahovali již u 55 nehod.
Záchranáři v Praze potvrzují nárůst počtu zásahů spojených s koloběžkami – tím jsou myšleny všechny včetně elektrokoloběžek. Za rok 2018 jich evidovali 25, letos už 55. Většina z případů jsou podle mluvčí pražské záchranné služby Jany Poštové klasické úrazy.
Záchranáři neumí rozlišit, jaká část nehod se týká přímo koloběžek na elektropohon, nevedou totiž podrobnou statistiku tohoto druhu zásahů. Nicméně z databáze poskytli záznamy obsahující text „koloběžka“ apod. – těch je za letošek zatím 55.
Mluvčí záchranářů dále dodává, že „lze předpokládat, že drtivá většina úrazů spojených s provozem koloběžek jsou drobné úrazy, u kterých záchranná služba vůbec nezasahuje a tudíž se o nich ani nedozví,“ uvedla Poštová.
Zodpovědnost uživatelů
Podle Igora Siroty z Ústředního automotoklubu může být jízda na elektrokoloběžce například ve srovnání s jízdním kolem nebezpečnější, i kvůli menším kolům, která reagují citlivěji na nerovnostech.
Francie zakáže jízdu elektrokoloběžek po chodnících, od roku 2017 zranily téměř 300 lidí
Číst článek
Jedno z pravidel bezpečnosti říká, že jezdci mají mít helmu. Kdo se ale projede centrem Prahy, tak vidí, že někteří to vůbec nedodržují, což Radiožurnálu potvrdil i mediální zástupce provozovatele, společnosti Lime, Jan Řezáč.
Podle něj je dodržování pravidel zodpovědností samotných uživatelů. Kvůli rostoucímu zájmu o stroje společnost rozšiřuje tým údržbářů a zároveň plánuje na léto preventivní akce, na kterých bude lidem rozdávat helmy.
Dohoda města s firmou
Radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě) ještě dopoledne Radiožurnálu řekl, že hlavní město žádná opatření nechystá. Odpoledne tiskový odbor poslal zprávu, podle které chce magistrát zakázat sdílené elektrokoloběžky v části pěší zóny v centru Prahy.
V takzvané červené oblasti by stroje společnosti Lime přestaly jezdit. Na opatření, které má zvýšit bezpečnost, se podle radnice dohodlo vedení města se zástupci firmy.
„Počítáme s rozsáhlou red zónou na pěších zónách na Praze 1, na Královské cestě a na části Prahy 2. Zároveň se zástupci Lime musí spojit i s dalšími městskými částmi, aby si společně definovali red zóny i na dalších pražských územích mimo centrum. Druhé zóny – zelené - budou vymezené pro parkování koloběžek,“ uvedl radní.