Silničáři odstraňují mobilní svodidla na D1 u Humpolce ve směru na Prahu, provoz je jedním pruhem
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v sobotu začalo odstraňovat mezi 90. a 94. kilometrem dálnice D1 svodidla v zúženém úseku. Pracují na tom čtyři čety. Řekl to mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Dálnice je zúžená mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova kvůli opravě.
Podle akuálních informací Radiožurnálu se kolem 17.30 tvořila kolona pouze ve směru na Prahu. Řidiči mají počítat se zpožděním deset minut až čtvrt hodiny. Objížďka se nevyplatí, hlavně proto, že na jedné z vedlejších silnich spadl sypač do příkopu a vozovka je neprůjezdná. Týká se to silnice druhé třídy 348 mezi obcemi Úsobí a Herálec.
V úseku, kde platí dopravní omezení, se najíždí do jednoho pruhu. Řazení je zvlášť pro kamiony složité, jak popsal z místa reportér Českého rozhlasu Vysočina.
„Dopravní omezení směrem do Prahy trvá od včerejška od 21 hodin. Práce v druhém směru je už prakticky hotová, je ale ještě potřeba odstranit provizorní čáry, které tam byly namalovány kvůli zúžení,“ řekl v sobotu ve 14 hodin reportér. Práce jsou podle něj v předstihu a je pravděpodobné, že se je skutečně podaří dokončit během víkendu.
ŘSD vybudovalo 4. ledna mezi 21.00 až půlnocí na D1 u Humpolce dopravní omezení ve směru na Prahu. Připravilo se tak na odstranění dočasných svodidel, což má v zúženém úseku přispět k tomu, aby byla dálnice lépe průjezdná. Úsek mezi 90. a 94. kilometrem byl součástí modernizace dálnice mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem, práce na něm ale zatím vůbec nezačaly.
Na D1 u Humpolce se začala odstraňovat mobilní svodidla, práce by měly skončit v neděli
Číst článek
Dopravní omezení mělo ŘSD hotové v pátek před půlnocí. Pak sněžilo, tak se cestáři věnovali zimní údržbě, i za mobilními svodidly.
„V okamžiku, kdy je odstraníme, chceme rovnou pouštět provoz, ne abychom tam zase museli se sypači. Před sedmou (v sobotu ráno) tam vyrukovaly čtyři čety svodidlářů, makají, jde to docela dobře. Tři čety jsou přímo na dálnici a dělají na směru od Brna na Prahu, jedna četa je na deponii a skládá to,“ řekl Rýdl.
Silničáři odstraňují mobilní svodidla na 90. až 94. kilometru. V sobotu odpoledne začaly práce i v opačném směru dálnice, z Prahy do Brna. Odstraněním svodidel se zúžený úsek zkrátí na deset kilometrů. Úsek má být bez dočasných svodidel nejpozději 8. ledna.
Co bude následovat, popsal Rýdl Radiožurnálu. „Začneme pracovat na vyplnění kaveren, které jsou zhruba na 97. kilometru na nějakých 600 metrech. Zároveň vyplníme díry, které tam zbyly po konsorciu firem, které tam pracovaly, ve středním dělícím pásu tak, abychom tam mohli vrátit svodidla. V tom okamžiku můžeme po celém úseku odstranit mobilní svodidla,“ upřesnil další kroky.
Posunutí svodidel
Dálnice je zúžená mezi 90. kilometrem u Humpolce a 104. kilometrem u Větrného Jeníkova kvůli modernizaci, která začala v březnu. Na prvních čtyřech kilometrech stavbaři ve středovém pásu vůbec nezačali pracovat, proto tam po odstranění provizorních svodidel bude dálnice průjezdná v plné šířce. Dalších deset kilometrů zůstane zúžených na dva pruhy.
‚Máme tam připravenou veškerou techniku.‘ Na opravované D1 začaly práce na rozšíření dálnice
Číst článek
Opravy dálnice v úseku se nepodařilo dokončit před zimou. V polovině prosince doprava v zúženém úseku několikrát zkolabovala. Problém projet měla v kolonách i auta zimní údržby. ŘSD nechalo následně jízdní pruhy v zúžení posunutím svodidel rozšířit.
Zakázku na modernizaci za 1,75 miliardy korun dostalo sdružení, jež tvořily česká firma Geosan Group, italská Toto Costruzioni Generali a kazašská SP Sine Midas Stroy.
Spolupráce mezi ŘSD a sdružením na konci loňského roku skončila. Modernizaci dokončí jiná firma, kterou ŘSD vybere na jaře. Práce budou pokračovat v létě. Původnímu zhotoviteli už bylo vyměřeno šest pokut za 60 milionů korun.