Návrh zákazu kamionů v levém dálničním pruhu je ve sněmovně. Podle dopravců kolapsům nezabrání
Ve sněmovně už je návrh, podle kterého by řidiči nákladních automobilů a kamionů nesměli jezdit na dálnicích v levém jízdním pruhu. Zákaz by podle novely skupiny poslanců ANO, KSČM a ČSSD platil v pracovní dny od 6.00 do 22.00. Dopravci uzákonění zákazu, už když se o něm začalo diskutovat, odmítli.
Restrikce by se podle předlohy vztahovala na řidiče nákladních automobilů nad 3,5 tuny a jízdních souprav delších než sedm metrů. Předkladatelé tvrdí, že by na dálnicích zvýšila plynulost a bezpečnost provozu.
Ministr Ťok chce v reakci na kolabující dálnici D1 zakázat jízdu kamionů v levém dálničním pruhu
Číst článek
V zákonu by zároveň zůstalo ustanovení, podle něhož nákladní automobily a kamiony nesmějí na dálnici předjíždět jiné vozidlo, pokud k tomu nemají dostatečnou rychlost, aby manévrem neomezily ostatní auta.
Úpravu řidiči ale podle autorů novely nerespektují, protože je neurčitá. Ponechává na předjíždějících řidičích posouzení, zda jedou dostatečně rychle, uvedli.
O možném zákazu jízdy kamionů v levém pruhu na dálnicích mluvil ministr dopravy Dan Ťok (za ANO), ale také poslanci KSČM už minulý týden v souvislosti s kolapsem na modernizovaném úseku D1 na Vysočině.
Situace na D1 je krizová nejen v zimě, zrušme její zpoplatnění, vyzývá lidovecký poslanec Kaňkovský
Číst článek
Podle silničních dopravců by ale úřady měly takovým situacím předcházet preventivní údržbou a postižené úseky při dopravní kalamitě případně uzavřít. Navrhovaný zákaz by podle dopravců kolapsům provozu nezamezil. V případě nutnosti by ale bylo možné tuto restrikci vynucovat dopravními značkami.
Předlohu skupiny poslanců posoudí před projednáváním v zákonodárných sborech vláda. Předkladatelé navrhli, aby ji sněmovna schválila zrychleně už v prvním čtení a byla účinná hned po případném přijetí, tedy vyhlášením ve sbírce zákonů.