Česká pošta dává do oběhu známku s portrétem prezidenta Zemana
Ode dneška si lidé mohou koupit známku s Milošem Zemanem. Česká pošta tak pokračuje v tradici vydávání prezidentských známek, která začala v roce 1920 portrétem Tomáše Garrigua Masaryka.
Nová známka má výplatní hodnotu 10 korun a podle Iva Mravince z České pošty je ode dneška ke koupi na všech poštách v zemi.
„Vznikla klasickou technikou, která už je ve světě opravdu velmi řídká, rotační ocelotisk s hlubotiskem. Autor, pan Miloš Ondráček, je rytec evropského významu.“
„Známka je výplatní, to znamená ta nejběžněji užívaná pro klasické listovní zásilky. Ale nenajdete na ní finanční hodnotu, není tam 10 korun, je tam A, protože už je to typ moderní známky,“ upozorňuje Mravinac.
Ředitel odboru známkové tvorby České pošty Břetislav Janík potvrdil, že známky s portrétem hlavy státu patří ve světě už spíše k výjimkám
Jak doplňuje Břetislav Janík z České pošty, poštovní tiskárna cenin prozatím vytiskla 10 milionů kusů fialových prezidentských známek.
„U nás platí zvykové právo, že v době, kdy prezidentuje například Miloš Zeman, tak budou po celou dobu jeho známky v případě potřeby dotiskovány. To znamená, když dojdou, může se změnit i jejich barva, nemusí to být stále stejné, ale budou dotiskovány,“ poznamenává Janík s tím, že známky jsou vytištěné už asi dva týdny, čekalo se ale, až budou k dispozici na všech poštách.
Zeman je prý se známkou spokojen
„Potřebovali jsme mít jistotu, aby na všech poštovních úřadech začal prodej v jednu chvíli. Není možné, aby bylo ve velkých městech známek dost a na menších poštovních úřadech nebyly. Proto jsme volili tuto cestu, že jsme dopředu zvolili termín, kdy se bude distribuovat,“ vysvětluje Janík.
Za časů Rakouska-Uherska byl císař 'na každé druhé' poštovní známce
Číst článek
Lidé, zejména filatelisté, by si jinak mohli stěžovat. Známka s razítkem ze dne, kdy jde oficiálně do prodeje, je totiž sběratelsky cennější. Pokud by se naopak známka objevila někde dřív, stala by se z ní filatelistická rarita.
Grafik a rytec Miloš Ondráček přiblížil, jak probíhala tvorba prezidentské známky
Miloši Zemanovi se známka líbí, říká autor jejího návrhu i rytiny Miloš Ondráček. Prezident byl podle něj například rád, že se na obrázku usmívá.
„Prostě jeho první pohled a už jsme věděli, že věci jsou jaksi v pořádku. A měl z toho myslím radost,“ potvrzuje.
„Ze začátku jsem byl trochu nervózní, naštěstí paní Burianová, mluvčí prezidenta, sehnala dobrého fotografa. Takže muselo to jít rychle už i proto, že byly k dispozici dobré podklady,“ dodává autor návrhu prezidentské známky.
Jako předloha sloužila černobílá fotografie, což prý práci ulehčovalo. „Barevná fotografie a zejména taková, s jakou jsme se setkali u předchozí známky, byla naprosto nevhodná. Také s tím byla strašná práce,“ vzpomíná Ondráček.
Václav Klaus byl tehdy s podobou své známky nespokojený, první dvě kresby se tak musely předělávat. Ondráček upozorňuje, že na vině byly špatné podklady, které spolu s grafikem Oldřichem Kulhánkem dostali.
„Focení nebyla věnována pozornost a pak už Klaus, i když jsme ho přemlouvali, aby se nechal pořádně vyfotografovat, že se z těchto fotek prostě nedá nic moc vykouzlit, tak on to odmítl pro nedostatek času,“ vysvětluje.
Jediným kritériem při tvorbě prezidentské známky je podle Ondráčka to, že se jedná o vážné téma, a výsledek tedy musí vypadat úměrně své funkci.
„Je to známka, která má přece jenom nějaký jiný význam, a zejména tedy i určení než běžná produkce, která si jede po svých tématech, ať už obchodních nebo kulturních. Tohle má prostě význam, že je to závažná věc. A nakonec i zpodobňování žijící postavy není jednoduché,“ myslí si grafik.
I když pošta dává do oběhu známku s novou hlavou státu, v platnosti nadále zůstávají všechny známky od 20. ledna 1993, tedy ty s portrétem Václava Havla a Václava Klause. Známky s Havlem jsou podle Janíka beznadějně vyprodané, kusů s Klausem má Česká pošta ještě několik desítek tisíc.
Raritou mezi prezidentskými známkami je aršík Novotného. Má hodnotu asi milion korun
Číst článek
Hlavy státu ovšem v prodejnosti porazil Čtyřlístek. „V posledních letech byl asi největší zájem paradoxně o Fifinku, což jsou dětské kultovní komiksové známky, které trošku zbouraly ledy, které se tady tvořily, protože známky jsou samolepicí v sešitcích po deseti kusech a jsou s dětským tématem,“ uzavírá Janík.