Nemáme nezaměstnané absolventy, říká ředitelka vzorového učiliště. Inspekce jich v Česku vybrala 12
Dobrá komunikace mezi pedagogy, podpora žáků i propojení s firmami - tím se podle České školní inspekce vyznačuje 12 nejlepších učilišť v Česku. Inspekce věří, že výsledky šetření poslouží jako inspirace. Učňovské školství totiž trápí špatné studijní výsledky žáků i jejich časté předčasné odchody ze vzdělávání. Jednou ze škol, ze kterých by si podle inspekce měly vzít ostatní příklad, je Střední odborné učiliště v Roudnici nad Labem.
„Tak dneska je tu třetí ročník automechaniků, a zkrácený autokarosářů, ti si udělají výuční list za jeden rok,“ říká Radiožurnálu vedoucí školního autoservisu Stanislav Kroupa.
„Uděláme brzdy, jak je potřeba, co zákazníci potřebují, tak to uděláme. Přijdete jako zákazník, dohodneme se na nějakém termínu, přivezete nám auto a uděláme to,“ dodává.
Ve škole můžou být pyšní i na úspěšného účastníka soutěže automechaniků - Pavla Stanislava. „My jsme uspěli v soutěži Automechanik Junior, kde náš žák byl druhý v republice o jeden bod za prvním,“ vysvětluje Kroupa.
A Pavel Stanislav zase oceňuje, jak se vyučující učňům věnují. „Výhody vidím hlavně v učitelích a v mistrech, vidím to hlavně na praxích, protože tady dělají tak nějak všechno. Dělá se tu od brzd až po generálky motorů.“
Revírem žáků z oboru kuchař číšník je školní jídelna „Je to bezobjednávkový systém, takže výběr ze tří jídel. Kromě toho pak jedno jídlo vaří naši kuchaři a obsluhují nás,“ přibližuje ředitelka středního odborného učiliště Helena Všetečková.
Výdělky učňů z praxí se nemají počítat do příjmu rodiny. Sociálně slabší kvůli tomu přicházeli o dávky
Číst článek
„Jako bezmasé jídlo máme fazolový guláš, abychom splnili náš spotřební koš. Potom mají sekanou pečeni s bramborovou kaší a nudle.“ popisuje denní menu mistr a vedoucí jídelny Karel Frič.
V zázemí kuchyně s nejmodernějším vybavením pracují učni pod dohledem mistrů. Často sem taky přijíždějí nejlepší kuchaři z celého Česka. Vedení školy se tím snaží žáky motivovat. Výuku nedávno zpestřili třeba i zabijačkou.
Na oběd do školní jídelny dorazí i zedničtí učni. Ti v rámci praxe pracují na opravě internátu školy hned ve vedlejší budově.
„Vybavení je na velmi slušné úrovni právě díky tomu, že je tu provázanost mezi teorií a mezi těmi spolupracujícími podniky. A není to jenom toto, máme žáky na našich pracovištích, ale dále pak chodí do firem. Takže okolo padesáti žáků máme na externích pracovištích. Nemáme nezaměstnané absolventy,“ říká ředitelka Helena Všetečková.
Vize a komunikace
I tohle brala Česká školní inspekce v úvahu, když roudnické učiliště vybrala mezi dvanáct nejlepších v republice. Právě dobré technické vybavení a propojení s firmami zařadili inspektoři mezi typické znaky společné pro dobré školy.
Změna, která vydrží aspoň deset let. Ministerstvo školství plánuje velkou reformu maturit
Číst článek
„Je to sdílení vize v té škole, že jsme schopni s našimi žáky dosáhnout stupně vzdělání, to znamená, že jsme schopni je přivést k úspěšné závěrečné zkoušce. Že víme, jaké mají rodinné zázemí,“ vyjmenovává další typické znaky dobré školy ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal.
„Také musíme nastavit systém vnitřní komunikace ve škole, tak abychom mohli eliminovat školní neúspěšnost, protože v případě středních odborných učilišť je míra předčasných odchodů ze vzdělávání až 16 procent,“ pokračuje Zatloukal.
Nejlepší učiliště taky spolupracují se svými absolventy. Těm úspěšným nabízejí, aby ve škole učili a předávali svoje zkušenosti. Soustředí se taky na prevenci třeba záškoláctví nebo závislostí.
V nejlepších učilištích aktivně pracují podpůrné pedagogické profese jako třeba školní psychologové nebo výchovní poradci. A zcela klíčová je podle České školní inspekce osoba ředitele školy.