Český facebook letos ovládly zprávy o koronaviru. Nejsdílenější byl článek z konspiračního webu
Tématem číslo jedna na českém facebooku byla letos pandemie koronaviru. Dokládají to data, která v pondělí zveřejnil server Investigace.cz. Jeho výzkumníci analyzovali téměř půl milionu příspěvků od ledna 2021 až do Vánoc. Zaměřovali se přitom na zprávy s největším počtem sdílení a reakcí, které sociální síť umožňuje.
Nejvíce sdílenou zprávou na českém Facebooku byl podle analýzy serveru Investigace.cz článek konspiračního webu Aeronet. Zpráva o údajném potvrzení laboratorní výroby koronaviru bioložkou Soňou Pekovou nasbírala mezi uživateli sociální sítě 41 tisíc sdílení.
Na sítích se šíří další dezinformace: Pět zánětů srdečního svalu po očkování u mladých hokejistů
Číst článek
Na druhém místě skončila s velkým odstupem zpráva o rostoucím počtu očkovaných na jednotkách intenzivní péče v Rakousku, kterou publikoval server CNN Prima News. Ta nasbírala zhruba 31 tisíc sdílení.
„Asi největším překvapením pro mě byl velký odstup, který měl článek Aeronetu oproti těm ostatním,“ řekl Radiožurnálu autor analýzy, datový analytik Josef Šlerka.
V žebříčku nejsdílenějších příspěvků se podle analýzy dále umístil třeba článek serveru Seznam Zprávy o unikátní metodě českých PCR testů.
Hned za ním následuje zpráva z jiného konspiračního webu. Tentokrát o tom, že Rada Evropy údajně zakázala povinné očkování. „Celkem je zřetelně vidět, že v roce 2021 covid převálcoval prakticky jakákoli jiná témata, a to jak v mainstreamových, tak v bulvárních či konspiračních médiích,“ píše server Investigace.cz ve své analýze.
Syn má ve třídě po očkování jedno úmrtí a dvě mozkové příhody, psala žena. Příběh jedné covidové dezinformace
Číst článek
Reakce na facebooku
Výzkumíci se v analýze zaměřili také na příspěvky, ve kterých lidé nejčastěji reagovali pomocí dostupných emotikonů. Sociální síť jich nabízí hned několik – srdíčko, naštvaný emotikon, emotikon s udiveným výrazem nebo vyjadřující smutek.
„Když se na reakce facebookových uživatelů podíváme z tohoto pohledu, domácím zprávám pak vévodí jiné články. Nejvíce reakcí lásky (emotikon LOVE) vyvolávají pozitivní příběhy s dobrým koncem. Ty byly mimochodem největší doménou bulváru, z dvaceti nejvíce takto ohodnocených příspěvků jich bylo patnáct ze serveru Blesk,“ píší výzkumníci v analýze.
Nejvíce smutných emotikonů pak měly vyvolat příspěvky informující o úmrtí slavných osobností. Posměšným reakcím (emotikony HAHA) pak dominovala zpráva serveru CNN Prima News „ČSSD rozjela volební kampaň a chce vytáhnout Česko z krize“. A nejvíce udivených emotikonů nasbírala anketa televize Nova o tom, kdo bude příští prezident.
Rozhovor s autorem analýzy Josefem Šlerkou
Co ta analýza ukázala? Je tam pro vás i nějaké překvapivé zjištění?
Bude to vypadat trošku zvláštně, ale úplně překvapivý objev tam pro mě není. Asi největším překvapením pro mě byl velký odstup, který měl článek Aeronetu oproti těm ostatním. Ale jinak to, že Češi prakticky celý ten rok prožili s koronavirem, jsme viděli všichni, takže to tak překvapivé nebylo.
Mezi analyzovanými weby je i bulvár nebo některé takzvané konspirační servery. Dá se říct, které weby se v letošním roce sdílely nejvíce?
To se takto jednoduše říct nedá, protože to hodně záleží na tématech, která přinášejí. Bylo zajímavé vidět, že například bulvární média v českém prostředí získávají mnohem více těch takzvaných srdíček. Protože její skladba není spojená pouze s násilím a negativními zprávami, ale velmi často také s pozitivními příběhy. Třeba o tom, že se našlo ztracené dítě a podobně... Takže bylo vidět, že Češi si tam zkrátka tak trochu chodí pro pohodu.
U těch konspiračních serverů může trošičku mást jiná věc. Je jich totiž výrazně méně, než těch velkých mainstreamových médií. To znamená, že vyprodukují mnohem méně zpráv. A tím pádem je ta jejich komunita schopná, je sdílet daleko intenzivněji a mnohem více. Zatímco mainstreamová média pokrývají zprávami vlastně celé možné spektrum.
No pak jsme tam objevili fenomén, který není tak úplně často vidět. A to je skutečnost, že některé zpravodajské servery jsou v zacházení se sociálními sítěmi velmi šikovné. Využívají třeba stránek, které se dříve jmenovaly jako: "Chtěl bys vidět, jak by vypadal avatar, kdyby byl mistr Bean?". A na ně pak sázejí ty své odkazy na články, takže vyvolávají daleko větší proklikovost sociálních sítí.
Takže nejde říct plošeně, které weby byly a nebyly úspěšné. Některé jsou šikovnější, jiné přinášejí specifický obsah. A některé jsou prostě hodně čtené, takže vyvolávají velké sdílení.