Moldavská dráha oslaví v příštím roce 140 let. Němci bojují za dostavbu kolejí k českým hranicím.

V roce 1885 vznikla Moldavská dráha. Vedla z Mostu přes Osek, Dubí a Moldavu v Krušných horách do saského Holzhau a Freibergu. V minulosti sloužila k přepravě dřeva, uhlí i stříbra. V roce 1945 vytrhala Rudá armáda na německé straně osm kilometrů kolejí. Češi se posledních 30 let snaží opravovat a zachraňovat bývalé nádražní budovy, které k trati patřily. Němci bojují za dostavbu kolejí k českým hranicím.

Most Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Louka u Litvínova, nádražní budova

Louka u Litvínova, nádražní budova | Foto: Jan Beneš | Zdroj: Český rozhlas

Podle vedení Českojiřetínského spolku, který se na české straně o propojení železnice zasazuje, nejprve komplikovalo dostavbu kolejí rozhodnutí českého i saského ministerstva dopravy. Oba úřady se před zhruba 20 lety nezávisle na sobě shodly, že nebudou podporovat malé regionální tratě. Postupem času ale svá stanoviska přehodnotily.

Přehrát

00:00 / 00:00

Moldavská dráha oslaví v příštím roce 140 let. Zatím se ale nedaří vrátit zpátky koleje, které kdysi vytrhala Rudá armáda

Na české straně spolky usilují o obnovu starých nádraží při trati, v Sasku bojují za dostavbu železnice k českým hranicím. Saská vláda má dokončenou studii proveditelnosti, ta ale opomněla řešit majetkové a právní otázky.

„Studie obsahuje většinu otázek, které bylo potřeba řešit, ale soustředí se zejména na ekologii a finance, ale bohužel se nesoustředila na právní a vlastnické otázky. Teď bude objednána analýza právních a majetkových poměrů – ta by měla odstartovat další kroky,“ říká za Českojiřetínský spolek Petr Fišer.

Jednání, na jehož konci by měla být všechna potřebná povolení k dostavbě tratě, se tedy opět prodlouží.

Ústecký kraj získal dotaci

Českojiřetínský spolek usiluje dlouhodobě o obnovu starých nádražních budov u Moldavské dráhy. Obnovu nádraží na Moldavě v Krušných horách komplikují majetkové a právní záležitosti, budovu na dolním nádraží v Oseku zřejmě čeká demolice. Podaří se ale zachránit asi nejdůležitější historické nádraží v Louce u Litvínova.

Jde o stanici, kde se setkávaly historické železnice – Moldavská dráha a Duchcovsko Podmokelská, takzvaná Kozí dráha. Ústecký kraj budovu získal od Správy železnic a teď i dotaci ve výši více než pěti milionů korun na projektovou dokumentaci k obnově budovy.

„V tuto chvíli jsme dostali zprávu, že dotace na projektovou dokumentaci byla schválena, takže je evidentní, že by ta dokumentace měla připravit revitalizaci celého nádraží i připravit vnitřní expozici, včetně nábytku. Jsme už za polovinou našeho snažení, tak doufáme, že to všechno vyjde,“ popsal náměstek hejtmana Jiří Řehák za Spojence pro kraj.

V bývalé budově nádraží v Louce u Litvínova se počítá s turistickým infocentrem, museální železniční expozicí i kavárnou. Hotovo by mělo být v roce 2029.

Jan Beneš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme