Nejbezpečnější rok v civilním letectví. Za nehodami byly většinou lidské chyby

Do konce roku zbývá necelý den. Už teď to ale vypadá, že za sebou máme nejbezpečnější rok v historii civilního letectví. Navzdory rostoucímu počtu letů je letos počet nehod dopravních letadel hluboko pod průměrem z předešlých let - stalo se jich devět a zemřelo při nich 67 lidí.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Letadlo letecké společnosti Ryanair

Letadlo letecké společnosti Ryanair | Foto: Adrian Pingstone | Zdroj: Wikimedia Commons

Za letošní rok vzlétla dopravní letadla k 37 milionům letů. Vyplývá to z odhadů Mezinárodní asociace leteckých dopravců, podle které trh dál stoupá. Šéf asociace Alexandre de Juniac ale uvedl, že zájem lidí částečně brzdí obavy z terorismu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Nejbezpečnější rok v historii civilního letectví

„Určitá hrozba tady je, a my musíme zavádět dodatečná opatření. Tím ale nemám na mysli jakékoliv zákazy laptopů v zavazadlech. Řešením jsou zařízení na detekci výbušnin, cvičení psi, nebo lépe proškolený personál na letištích,“ sdělil Alexandre de Juniac.

Lidská chyba

Hrozbou letecké dopravy dál zůstává i jiný faktor - lidská chyba. Jednu závažnou katastrofu už v únoru málem způsobil americký herec a letec Harrison Ford. Omylem totiž přistál na dráze určené k pojíždění a málem při tom narazil do letadla společnosti American Airlines. Ford se za to ve vysílačce ihned omluvil.

Americký herec Harrison Ford | Foto: Reuters

„Zdravím, tady je šílenec, co přistál na pojížděcí dráze. Nedával jsem pozor, řešil jsem turbulenci a ještě jedno nedaleké letadlo,“ řekl do vysílačky.

Podobný omyl v červnu způsobila posádka letadla společnosti Air Canada, na poslední chvíli ale znovu nabrala výšku. Německý deník Welt upozorňuje, že nebezpečné incidenty provázely i obří Airbus A380. Jeho posádky hned dvakrát odvrátily nehodu při přistávání. Koncem září taky airbusu společnosti Air France upadl kus jednoho ze čtyř motorů. Ani jednou se ale lidem na palubě nic vážného nestalo. Mnohem smutnější statistiky ovšem mají vojenská letadla. Ta stojí i za nejhorší nehodou letošního roku - v červnu zemřelo přes 120 lidí po pádu barmského armádního stroje.

Před rokem spadlo letadlo s Alexandrovci. Podle úřadů to byla chyba pilota, zprávu ale nezveřejnily

Číst článek

Vyšetřování každé podobné havárie vede k odhalení nedostatku, který firmy i výrobci urychleně napravují. Pro americký Boeing jsou taková data důležitá i pro vývoj plánovaného samořiditelného letadla.

Stroj na hybridní pohon

„Bezpečnost našeho oboru je patrná obzvlášť ve srovnání s automobilovou dopravou. V roce 2016 zemřelo na amerických silnicích 40 tisíc lidí, zatímco při nehodách amerických linkových letadel ani jeden. Náš autonomní stroj musí být tak dobrý, aby se nula v našich statistikách udržela,“ řekl manažer Boeingu Mike Sinnett.

Ne všechny válečné zločiny byly potrestány. Velitel, který dal zastřelit americké letce, zmizel

Číst článek

Firma nové letadlo vyvíjí hlavně kvůli klesajícímu počtu zkušených pilotů.  Budoucností letecké dopravy se zabývá taky konkurenční výrobce Airbus. Jeho cílem je vytvoření stroje na hybridní pohon, na kterém spolupracuje s firmami Rolls-Royce a Siemens. Manažer německého koncernu Frank Anton popsal projekt televizi CNN.

„Je to stejný princip jako u hybridních aut, kde máte spalovací a elektrický motor. Baterie se nabíjejí pomocí speciální turbíny. Uloženou energii pak letadlo může využít třeba při vzletu nebo dlouhém stoupání,“ vysvětlil Anton. Trojice společností chce první zkušební letadlo vyslat do vzduchu v roce 2020.

Václav Jabůrek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme