S dotacemi se elektromobily nezlevní. Stát by měl investovat spíš do nabíjecí infrastruktury, říká Kupka
O elektrická auta není takový zájem, jak by si výrobci představovali. Hodlá vláda podporovat rozvoj elektromobility v Česku, nebo to ponechá na zákaznících? „Každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury,“ řekl ve Dvaceti minutách Radiožurnálu ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Jak se pětikoalice postaví ke Green Dealu? Chce jako celek iniciovat zmírnění Zelené dohody, anebo můžeme v tomto směru očekávat aktivity jen jednotlivých stran?
Postup v mnoha směrech je realistický. Ve vztahu k energetice se v posledním období podařilo zvládnout, že jsme důležitým partnerem v rámci projaderné skupiny. Ta dokázala zajistit, abychom z hlediska přijatelnosti jaderného zdroje uspěli. Velkou část energie tak bude možné dodávat u nás prostřednictvím jaderných zdrojů.
„Nesmí se stát, aby dopravní dobíjecí infrastruktura limitovala možnosti motoristů,“ říká ministr dopravy Martin Kupka (ODS)
Stejně tak byl náš úspěch, aby norma Euro 7 byla významně realističtější a aby se zásadně změnila oproti prvotnímu návrhu, který by znamenal ohrožení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu. Znamenal by rovněž menší dostupnost nejlacinějších vozidel.
V podobné politice chceme pokračovat. Nesmíme dospět k tomu, že v zájmu ideologie se dobereme stavu, kdy nebudeme schopni konkurence ve světě. To nás může ve výsledku významně oslabit i v tom směru, abychom dokázali přinášet technologie, které jsou vůči životnímu prostředí významně šetrnější.
V rámci Green Dealu jsme se spolu s ostatními zeměmi EU zavázaly, že od roku 2035 budou všechna nová auta povinně bez emisní, tedy de facto skončí výroba vozů se spalovacími motory. Je z vašeho hlediska tento závazek splnitelný?
S tím závazkem jsem nikdy nesouhlasil, pokládám ho totiž za zbytečný. Má to určovat technologie, její dostupnost a kvalita – co si lidé zvolí a co jim bude sloužit jako dopravní prostředek. Výrobci vozidel jsou nachystaní, aby dokázaly zajistit výrobu efektivních vozidel bez negativních dopadů na životní prostředí. Dokonce i před rokem 2035.
Česká stopa v závazku říká, že v roce 2026 musí Evropská komise znovu vyhodnotit, zda toto opatření je opravdu dosažitelné. Jedna z významných věcí v celé dohodě je také výluka pro takzvaná syntetická paliva.
To byla společná iniciativa s Německem, kdy jsme řekli, že i z hlediska technologické neutrality si nechceme hrát na to, že víme všechno, co bude za dvacet let.
Nechme technologický pokrok, ať ukáže, kam se můžeme dostat i v oblasti syntetických paliv. Je možné, aby současná auta spalovala syntetická paliva, která mají neutrální dopad právě na produkci skleníkových plynů.
Nabíjecí stanice
V Česku sice stoupl zájem o elektroauta, ale celkově se u nás auta s elektrickým pohonem prodávají zatím málo. V sousední Německu nebo Rakousku tvoří téměř pětinu trhu s novými auty, u nás jenom kolem tří procent. Chcete jako ministr trh s elektroauty u nás povzbudit?
Domnívám, že odpovědnost vlády je na straně vytvoření infrastrukturních podmínek. Nesmí se stát, aby dopravní dobíjecí infrastruktura limitovala možnosti motoristů. Nejde totiž jenom o ty, kteří využívají a budou využívat elektrická auta v Česku, ale i o ty, kteří budou přes Česko projíždět.
Nejsme na tom úplně špatně, ale je jasné, že musíme vytvořit dostatečnou síť dobíjecích bodů. To vnímám jako největší závazek.
Ministr Kupka: V Evropě jsme si zbytečně zvykli na regulace, i proto jsou Čína a USA v elektromobilitě dál
Číst článek
Proto jsme už v tomto měsíci uvolnili další výzvy k čerpání prostředků pro vybudování těchto hubů, které mají vyrůst podél hlavních sítí TEN-T napříč celou Evropou tak, aby každých 60 kilometrů byla masivní dobíjecí stanice.
Do kdy?
První limit je rok 2025, kdy by to měly být huby s výkonem zhruba 1,4 megawattu. Další výrazný krok dopředu je rok 2030. Podstatné je, že tam už motoristé najdou nejméně devět samotných přípojných míst. To je z hlediska vývoje podstatná věc.
Ve státech, kde je elektromobilita rozvinutější, se ukazuje, že velký objem toho dobíjení se odehrává přes noc doma. A potom přes den v práci, kam lidé dojedou. Jenom dvacet procent dobíjení se odehrává v síti. I toto je potřeba vnímat.
Není chyba, že se v Česku elektromobilita finančně téměř nepodporuje, kromě bezplatných dálničních známek a výhod při parkování?
V loňském roce výrobce elektrických vozidel ze Spojených států amerických snížil cenu zhruba o dvacet procent. V tom rozmezí by se ale přibližně pohybovala podpora ze strany Česka nebo evropských fondů.
Odklad konce spalovacích motorů? Elektromobily táhnou méně, než se čekalo
Číst článek
Jedním rozhodnutím byl výrobce schopen dosáhnout podobného efektu. Tím pádem máme možnost využít tyto peníze k budování infrastruktury.
Je potřeba také vnímat, že každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury.
Proč se v Česku nezavede systém uhlíkové daně? A jak nebezpečné jsou ruské hackerské útoky na naší dopravní infrastrukturu? Poslechněte si celý rozhovor v nahrávce nahoře v článku.