Ve finálovém hlasování odborné poroty předstihl vozy Alfa Romeo Junior, Citroën C3/ë-C3, Cupra Terramar, Dacia Duster, Hyundai Inster a Kia EV3. Vyplývá to z pátečního hlasování 60členné poroty.
Severní Evropa patří mezi regiony s největším podílem elektroaut na světě. V Norsku od loňského roku dokonce více lidí vlastní elektromobil než auto se spalovacím motorem.
Kritici postupu Bruselu tvrdí, že když budou muset automobilky pokuty platit, nebudou mít peníze na investice do rozvoje nových elektroaut. Se zrušením sankcí v příštím roce nemá problém ani Německo.
Celosvětový prodej elektromobilů se v říjnu zvýšil meziročně o 35 procent na rekordních 1,72 milionu. Přispěl k tomu hlavně vysoký růst v Číně, mírný růst zaznamenala také Evropa.
Pravdu může mít budoucí prezident USA Donald Trump v tom, že bude potřeba dál těžit fosilní zdroje. Skoro třetinu výroby elektřiny v USA už nyní spotřebovávají jen datacentra.
„Problémy jednoho odběratele, byť tak významného, jako je Volkswagen, by neměly (v Česku) způsobit dramatický problém,“ uklidňuje viceprezident Svazu průmyslu a dopravy Radek Špicar.
„Volkswagen bude muset šetřit. Situace je velice vážná, řezy budou vážné a budou je provázet souboje s odboráři,“ říká v rozhovoru pro Český rozhlas Plus šéfredaktor serveru Autoweek Vladimír Rybecký.
„Současné plány budou muset být zásadně přehodnoceny,“ říká v pořadu Dvacet minut Radiožurnálu Martin Jahn, člen představenstva Škoda Auto a prezident českého Sdružení automobilového průmyslu.
Čína se chce kvůli clům na elektromobily dováženým do EU obrátit na Světovou obchodní organizaci. Evropská komise opatření nedávno schválila jako reakci na to, že podle ní Peking své výrobce dotuje.
Rivian vznikl v roce 2009, zatím se mu ale nepodařilo dostat z červených čísel. Krok přichází v době, kdy se zostřuje boj mezi výrobci elektromobilů a západní země přistupují ke clům na čínský dovoz.
„Musíme se naučit žít s Čínou jako s technologickým a politickým gigantem. Svět se nedá řešit přes konflikty,“ říká Martin Jahn, člen představenstva Škody Auto pro prodej a marketing.
„Každá dotace deformuje trh a přispívá k tomu, že se dál drží ceny elektrických vozidel vysoko. Jsem toho přesvědčení, že česká vláda má investovat do infrastruktury,“ tvrdí ministr dopravy Kupka.
Podle ministra dopravy se Evropa nemůže uzavřít před čínskou konkurencí, byť je často neférová oproti podmínkám, které mají tuzemské automobilky. Čínská vláda vydává masivní vládní podporu inovacím.
„Zelená dohoda je nezbytná a chrání nás i před Ruskem. Má ale jednu zásadní slabinu,“ říká pro Český rozhlas Plus jedna z hlavních strůjkyň pařížské klimatické dohody.
Zatímco Maďarsko chce být skrz těsné provázání s Čínou baštou elektromobility, Česko se z morálních i politických důvodů rozhodlo stát stranou, vysvětluje analytička projektu CHOICE Ágnes Szunomár.
„Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Plusu vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů.
Automobilky varovaly, že vysoké úrokové sazby a slabý trh odrazují zákazníky. Objednávky elektromobilů Volkswagen jsou ve srovnání s loňským rokem poloviční.
Měla být giga a nebude žádná. Volkswagen svou gigafactory na výrobu baterií do elektromobilů v Česku nakonec nepostaví. Proč si s Fialovou vládou neplácl?
Takzvaná ekologická zóna třetí třídy umožňuje primárně jízdu plně elektrických automobilů. Výjimky platí pro větší dodávky s hybridním pohonem a pro sanitky, policejní auta nebo lidi s hendikepem.
Podle ředitele Asociace pro elektromobilitu se evropské automobilky snažily na trhu udržet spalovací motory, ale v Číně nastala masivní nadprodukce klasických fosilních aut i elektromobilů.
Obchodní deficit s Čínou se dostal na nejvyšší úroveň v historii kvůli ochlazení obchodu v průmyslu, zejména automobilovém. A zde bude hůř: Evropská komise bude vyšetřovat dotace Číny elektromobilům.
Evropská banka pro obnovu a rozvoj je po 13 letech znovu aktivní v Česku. Co banka chystá? O tom mluvila v rozhovoru pro iROZHLAS.cz ředitelka pro střední a jihovýchodní Evropu Charlotte Ruheová.
Zatímco evropští výrobci se snaží zapůsobit a pochlubit svými novinkami, jen o kousek dál stojí připomínka toho, že mají novou tvrdou konkurenci. Na veletrh totiž ve velkém dorazily i čínské koncerny.