Expert: České továrny mají prostor pro výrobu dalších elektromobilů. Češi mají zájem i o vozy z Číny

Podle dat Sdružení automobilového průmyslu se letos výroba aut přiblížila předcovidovému roku 2019. Od ledna do listopadu se v Česku vyrobilo 1,3 milionu vozidel, o necelých 40 tisíc méně než před vypuknutím pandemie. „Další růst nelze příliš čekat,“ řekl ve vysílání Českého rozhlasu Plus vedoucí partner pro oblast automotive a výrobního sektoru společnosti EY Petr Knap. Od příštího roku čeká další expanzi elektromobilů. I těch z Číny.

Rozhovor Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektroauto značky BYD

Elektroauto značky BYD | Zdroj: Reuters

Výroba nových aut se letos téměř vyrovnala roku 2019, český automobilový průmysl meziročně rostl o 16 procent. Můžou být podle vás tato čísla stejná i napřesrok?
To je dobrá otázka. Letos se opravdu asi dostaneme skoro na rekordní předcovidová čísla. Ale příští rok asi nelze čekat další růst, rozhodně ne v tempu, který byl teď meziročně. Pokud nějaký bude, tak bude, myslím, velmi malý.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechnětě si rozhovor s Petrem Knapem, vedoucím partnerem EY pro oblast automotive a výrobního sektoru

Když už jsme ve výhledu do příštího roku, tak i letos se omezovala výroba třeba ve Škoda Auto. Hrozí něco podobného i příští rok?
Žádnou takovou takzvanou černou labuť asi nemůžeme úplně a priori vyloučit, jak nás naučily poslední tři čtyři roky. Nicméně zdá se, že dodavatelské řetězce jako takové by neměly být problém.

Co může být problém, je poptávka. Samozřejmě přejeme všem našim výrobcům, ať už je o Toyota, Hyundai nebo Škodovka, aby je nepotkávaly tyhle výpadky. Otázka je, jak se bude vyvíjet spotřebitelský sentiment. Zdá se, že výrazně oslabuje.

Pro nás je zásadní, jak se vyvíjí spotřebitelská poptávka třeba v Německu a v dalších zemích západní Evropy, kam hlavně český automotive vyváží. To je v tuhle chvíli zatím velmi na vážkách a očekávání celého vývoje evropského trhu je v tuhle chvíli spíše stagnace.

‚Údolí smrti.‘ Poptávka po elektromobilech v Evropě utlumuje, řidiči čekají na lepší a levnější modely

Číst článek

Od příštího roku budou muset mít automobily navíc další povinné systémy, mezi nimi je třeba omezovač rychlosti nebo černá skřínka, která bude zaznamenávat data z vozidla. O kolik kvůli tomu můžou zdražit nová osobní auta?
Tohle si myslím, že bude mít naprosto marginální dopad. Pokud to zdražení bude, pak bude zcela minimální. Jak už jsme viděli i v minulých letech, automotive zdražoval výrazně méně než inflace. V tuhle chvíli situace na konkurenčním trhu přitvrzuje a poptávka oslabuje, takže zdražování se prakticky do cen nemůže promítat.

Čínské elektromobily

V Česku se meziročně o 13 procent zvýšila i výroba elektroaut. Letos se vyrobilo přes 172 tisíc aut na čistě bateriový pohon, hybridních a plug-in hybridních vozů, což je kombinace elektrického a klasického motoru. Jak moc jejich výrobu v příštím roce ovlivní expanze čínských elektromobilů na západní trh?
Čínské automobilky budou získávat podíl na trhu v Evropě. Mají velmi ambiciózní cíle, třeba BYD chce mít v roce 2030 desetiprocentní podíl, což se samozřejmě nepodaří, ale ukazuje to ambici.

Pro nás je v českých továrnách pořád prostor pro to, abychom se přibližovali podílu, který mají vozy do zásuvky na evropském trhu, který se bude posouvat výrazně nad 20 procent až k 25 procentům. Myslím, že jejich podíl v příštím roce v Česku poroste.

Expanze čínských elektromobilů. ‚Evropští producenti jim nezvládnou cenově konkurovat,‘ míní expert

Číst článek

Mají o čínské vozy zájem i evropští a čeští zákazníci?
Nás velmi překvapilo i při průzkumech, které děláme mezi českými řidiči, že více než pětina projevila zájem o to čínský vůz vyzkoušet, případně vlastnit.

Zájem na evropských trzích je vidět, velmi roste a je zatím tažený napůl evropskou britskou značkou MG, ale vidíme velké investice, dávno oznámená investice BYD do maďarského závodu, ale i DongFeng a Geely a další. Všichni se tu budou etablovat, jejich podíl poroste a můj odhad je výrazný dvouciferný podíl v procentech na evropském trhu pro čínské automobilky do konce této dekády.

Můžete ještě na závěr říct, jak si stojí český autoprůmysl v porovnání se sousedními státy, třeba se Slovenskem a Německem?
Z hlediska dynamiky tak někde mezi, protože přeci jenom německý automotive je ohromný, ale pravděpodobně bude spíše stagnovat či klesat. Naopak Slovensko má velmi zajímavou dynamiku v tom, že na východě Slovenska staví novou továrnu Volvo. Jejich výroba tak výrazně poroste a mají ji dobře diversifikovanou.

Ondřej Látal Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme