Škoda předala Ukrajině první City Elefant. Bude vozit fanoušky fotbalového ME
Ukrajinské dráhy dnes převzaly první šestivozovou soupravu City Elephant z plzeňské Škody Transporation. Celkem si ukrajinské dráhy objednaly dva vlaky za skoro jednu miliardu korun. Zatěžkávací zkouškou projdou už v červnu, kdy budou vozit fotbalové fanoušky EURO 2012.
Lokomotivy vyrobené v Česku nejsou na ukrajinské železnici žádnou novinkou. V zemi jich stále jezdí stovky. Škoda se tak vrací po letech na tradiční trh. Jak při převzetí vlaku ve zkušebním centru ve Velimi řekl ukrajinský vicepremiér Boris Kolesnikov, české lokomotivy tam mají výbornou pověst.
„Už víc než 30 let se u nás používají elektrické lokomotivy z Česka a jsou pořád v dobrém stavu a jsou velmi kvalitní. Od moskevské olympiády ale už uběhlo hodně času,“ říká s nadsázkou Kolesnikov.
Plzeňská Škoda předala Ukrajině první dvoupodlažní elektrický vlak. Podrobnosti od redaktora Tomáše Medka v Odpoledním Radiožurnálu
„Dnes budeme ještě se Škodou projednávat možnost společné výroby dalších těchto vlaku na Ukrajině. Které díly bude výhodné vyrobit v Česku, a které na Ukrajině,“ dodává.
Ukrajina chce nakoupit v budoucnu stovky nových vlaků a pro Škodu tak představuje atraktivního zákazníka. Jestli si tamní železnice objedná další české vlaky, o tom se rozhodne, jak se osvědčí ve zkušebním provozu.
„Zatím jsou to dvě jednotky, které budou sloužit zejména v nejbližším období pro přepravu fanoušků při fotbalovém mistrovství Evropy. A vypadá to, že tento kontrakt bude rozšířen o další kusy. Je to otázka dalšího vyjednávání a první zkušenosti, které budou s těmito dvěma,“ říká šéf společnosti Škoda Vagonka Jiří Paruza.
Připomněl, že kromě Ukrajiny dodává plzeňský výrobce nové soupravy také do Litvy. „A paralelně vedle toho máme podepsaný také kontrakt na Slovensko.“
City Elepfant bude na Ukrajině nejmodernější vlakovou soupravou v provozu. Oproti té, která jezdí v Česku, se ale liší.
„Liší se v tom, že je šestivozová, má dva hnací vozy a celkově je trakční výzbroj a pomocné pohony koncipována na teploty do minus 40 stupňů Celsia. Takže vlak je daleko odolnější. Také je přizpůsobená na rychlost 160 kilometrů v hodině, zatímco pro české železnice je to rychlost 140 kilometrů,“ dodává testovací strojvůdce Jaroslav Tichý.
Při zkouškách v Česku jezdil vlak až 176 km/hod. Do soupravy se vejde 645 sedících cestujících, má klimatizaci a možnost připojení k internetu. Kamerový systém umožňuje posádce vlaku sledovat dění uvnitř. Cestující zase mohou průvodčí a strojvedoucího kontaktovat pomocí komunikačního systému.