Na Měsíci jsme objevili podzemní jeskyni, hlásí vědci. Astronauti by ji mohli využít jako útočiště

Na Měsíci je jeskyně, která by mohla v budoucnu posloužit astronautům jako útočiště. Tým vedený italskými vědci to oznámil v odborném časopise Nature Astronomy. Jeskyně je pravděpodobně „lávový tunel“, kterých by na Měsíci mohly být tisíce.

Měsíc Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Umělecké vyobrazení měsíční jámy

Umělecké vyobrazení měsíční jámy | Foto: University Of Trento/NASA/JPL-Caltech

Jeskyně má podle dat NASA přibližně 80 na 45 metrů, je asi 150 metrů pod povrchem a uvnitř je poměrně stabilní teplota.

Jak píše britský deník The Guardian, astronauti by tam byli chránění před škodlivým kosmickým a slunečním zářením nebo mikrometeority. Dostat se do ní se zřejmě dá z největší dosud známé měsíční propasti v Moři klidu.

Podle Roberta Wagnera z Arizonské státní univerzity je ale do propasti nutné sestoupit 125 metrů. Stěny jsou přitom strmé a tvořené sutí, která by se při pohybu po ní sesunula. Takže přístup na místo by vyžadoval rozsáhlou infrastrukturu.

3D model jeskynního tunelu | Foto: University Of Trento/NASA

Jeskyně je pravděpodobně „lávový tunel“. Jde tedy o jeden z obrovských tunelů vytvořených sopečnou činností. Napojují se na ně propasti, které měsíční sondy objevily poprvé před více než 10 lety.

Zemské jádro se točí opačně. Vědci se přou, co to pro nás znamená

Měsíční jeskyně byly ale posledních více než 50 let záhadou, jak uvedli Leonardo Carrer a Lorenzo Bruzzone z univerzity v italském Trentu.

Jsou tedy rádi, že existenci jedné se povedlo prokázat. Podrobnosti v časopise Nature Astronomy.

Mimochodem je to 400 kilometrů od místa, kde přistáli první lidé, kteří se prošli po měsíci - američtí astronauti Neil Armstrong a Buzz Aldrin. Jejich mise Apollo 11 k Měsíci odstartovala přesně na den před 55 lety.

Měsíční jáma na snímcích NASA | Foto: NASA/GSFC/Arizona State University