Některým lithiovým bateriím končí životnost. Používají je úložiště sluneční energie nebo elektrokola

Bateriová úložiště fotovoltaických elektráren, ale taky baterie oblíbených elektrokol a elektrokoloběžek mají jedno společné - vyrábí se z lithia a některým už končí jejich životnost. Na řadu přichází recyklace, která je ale složitá a finančně nákladná. Ministerstvo životního prostředí má připravený nový zákon, který má recyklaci zefektivnit. Někteří výrobci se například v minulosti vyhýbali recyklačním poplatkům.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Elektrokoloběžky (ilustrační foto)

Elektrokoloběžky (ilustrační foto) | Foto: Zuzana Jarolímková | Zdroj: iROZHLAS.cz

Životnost lithiových baterií v elektrokolech a koloběžkách je přibližně šest až osm let. Některým už se tedy blíží konec provozu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Některým lithiovým bateriím v elektrokolech končí životnost

Všímají si toho společnosti, které se zabývají jejich sběrem a recyklací. „Zvyšuje se nám množství požadavků na odvozy těch baterek z elektrokol,“ poznamenal v rozhovoru pro Radiožurnál jednatel společnosti Ecobat Petr Kratochvíl.

V Česku se za poslední roky podle něj v průměru ročně prodávalo kolem 120 tisíc elektrokol s výhradně lithiovými bateriemi. Jejich recyklace je nicméně oproti jiným druhům složitější, zatímco za některé baterie se peníze vyplácí, lithiové jsou na zpracování tak náročné, že se musí naopak doplácet.

Podle Davida Surého z ministerstva životního prostředí připadá taková povinnost na výrobce baterie.

„Pokud dovážím do České republiky jakoukoliv baterii, tak stávající legislativa říká, že buď si zaplatím u kolektivního systému, anebo vlastně můžu tu budoucí likvidaci plnit individuálním způsobem,“ uvedl zástupce ministerstva.

Kolektivní systémy zajišťuje zmiňovaný Ecobat nebo REMA Battery. Společnosti se ale shodují, že ne vždy systém funguje tak, jak má.

Elektrické koloběžky, segwaye nebo golfová vozítka. Nový zákon rozšíří povinné ručení na další vozidla

Číst článek

„Rozmach používání lithiových baterií v elektromobilitě začal před zhruba deseti lety. Od té doby bylo na český trh umístěno značné množství baterií, za které ovšem jejich výrobci neodvedli příslušné recyklační poplatky. Protože česká legislativa jim to účinně nenařizovala,“ uvádí jednatel Tomáš Pešek.

Jednou ze změn, kterou ministerstvo životního prostředí představuje, je zpřehlednit a zefektivnit sběr baterií. Povinnost platit za recyklaci baterie předem by měl každý výrobce povinně.

„Zásadní změna je, že to individuální plnění nebude možné, bude to muset vždy jet přes ten kolektivní systém,“ dodává Surý z ministerstva životního prostředí.

Dominik Hron Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme