Spor Prahy a Metrostavu kolem stavby tunelu Blanka skončí u rozhodčího soudu
Do sporu mezi pražským magistrátem a Metrostavu zasáhne rozhodčí soud. Ten má řici, jestli město může zaplatit za výstavbu. Praha totiž přestala Metrostavu platit faktury s tím, že původní smlouvy nejsou právně platné.
Metrostav u rozhodčího soudu žaluje město o 2,1miliardy korun. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (za TOP 09) Praha potřebuje rozhodnutí soudu k tomu, aby mohlo peníze vyplatit.
„V případě, že bychom zaplatili a pak by se ukázalo, že smlouva je neplatná, tak všichni v této radě čelíme trestnímu oznámení,“ zdůraznil Nouza.
Pokud soud rozhodne, že jsou smlouvy neplatné, město bude hledat s Metrostavem jinou cestu, jak již prostavěné peníze zaplatit. Hlavní cíl je ale jasný.
Pražský radní Jiří Nouza a mluvčí Metrostavu František Polák vysvětlovali v Ozvěnách dne Radiožurnálu, proč se město s firmou nedohodlo na řešení sporů kolem tunelu Blanka
„Praha trvá na tom, aby stavba dále pokračovala,“ říká primátor Prahy Tomáš Hudeček z TOP 09.
Jenže podle Metrostavu jsou dlužné peníze jen jednou částí problému. Tou druhou jsou změny v projektu, které město stále neodsouhlasilo a bez kterých firma nemůže dál stavět.
„Práce budou k 7. prosinci přerušeny. Zřejmě budeme muset počkat na výsledek soudu. Samozřejmě jednání s hlavním městem Prahou ještě probíhají, takže možná ještě dojdeme k nějakému jinému závěru. Ale momentálně platí výše řečené,“ potvrzuje mluvčí Metrostavu František Polák.
Magistrát za stavbu doposud zaplatil přes 20 miliard korun. Zakonzervování stavby tunelu by stálo řádově stovky milionů korun a otevření Blanky by se z jara 2014 posunulo do nedohledna.
Tunel Blanka je významnou částí městského okruhu a má navázat na už hotové části - tedy Jižní spojku, Tunel Mrázovka a Strahovský tunel. Dohromady z toho bude polovina městského okruhu, která usnadní průjezd především přes Letnou a Holešovice. Pod zem navíc svede tisíce aut, která dnes jezdí v těsné blízkosti Pražského hradu.
Kritici Blance vytýkají, že tunel stojí jednak spoustu peněz a že přitáhne do města víc aut. Naproti tomu jeho výhodou bude třeba to, že motoristům výrazně urychlí cestu. Narozdíl od současných 15 až 20 minut by motoristé díky tunelu Blanka měli projet z Břevnova až do Tróje jen za 6 minut a navíc plynule.
Funkční polovina městského okruhu má odklonit část provozu z magistrály, která by měla přestat vypadat jako dálnice. Mělo by na ní být víc semaforů, přechodů pro chodce a jeden jízdní pruh by dokonce mohla nahradit zeleň.
Vedení města také uvažovalo o zákazu průjezdu přes Malou Stranu a Smetanovo nábřeží, tyto plány se ale teď zřejmě odkládají na neurčito.