Silnice z Turnova do Jičína je pro stát prioritou. Obce se ale neshodly, kudy povede
Plán na stavbu dlouho odkládané silnice z Turnova do Jičína přes Český ráj znovu ožívá. Stát ho zařadil mezi své priority. Navržené varianty rychlého spojení Libereckého kraje s Královéhradeckým probíraly v těchto dnech města a obce. Jejich připomínky potřebuje ministerstvo životního prostředí, které chce definitivně zařadit nejvhodnější varianty do studie EIA o vlivu stavby na životní prostředí.
Stavba silnice budí opět v jednotlivých obcích vášně. Josef Kunetka z Pelešan u Turnova má například výhrady k tunelu, který tady má vzniknout.
„Je to velice riskantní území na sesuvy a podobně. Není to žádná legrace,“ upozorňuje Kunetka. Chce proto, aby ministerstvo životního prostředí zohlednilo v jednotlivých variantách trasy do Jičína všechna riziková místa.
Silnice z Turnova do Jičína je pro stát prioritou. Obce se ale neshodly, kudy povede. Podrobnosti zjišťovala Ivana Bernáthová
S tím souhlasí také starosta Turnova Tomáš Hocke z Nezávislého bloku. Kvůli ochraně obyvatel Pelešan prosazuje po důkladném geologickém posouzení delší tunel, než navrhuje studie.
„Ochránění obyvatel by bylo zásadně jiné než v této chvíli,“ vysvětluje Hocke.
Tunel se naopak neplánuje u Rovenska pod Troskami, tamní zastupitelé by si ho ale přáli. Navíc jsou proti navrženému třípruhu a na rozdíl od Turnova si přejí bezpečnější čtyřpruh. Kritici této varianty ale upozorňují, že čtyřpruhová silnice by hůře zapadla do krajiny a byla by velkou překážkou pro zvěř.
Starostce Rovenska pod Troskami Jiřině Bláhové z ODS nejvíce vadí, že z navržených variant vypadla ta, která vedla kolem vesniček Václaví, Žehrov a Křečovice.
„Vyhovovala nám nejvíc kvůli tomu, že by nejméně ovlivňovala životní prostředí a rozvoj Rovenska pod Troskami. Navrhovaná varianta E1 nás negativně ovlivní, co se týče emisí i hluku,“ konstatuje Bláhová.
Varianta E1, která ve studii nové silnice na Jičín zůstala, vede po mostě. Pro město by ale bylo výhodnější postavit právě v tomto místě nové domky.
Stavět by se mohlo do 10 let
Rovensko pod Troskami, Turnov i další obce poslaly své vyjádření na ministerstvo životního prostředí. Resort následně rozhodne, jestli do posuzování studie vlivu na životní prostředí zařadí i jejich připomínky.
Podle starosty Turnova Tomáše Hockeho bude pro většinu obcí postavení nové komunikace výhodné. Současná silnice už kapacitně nestačí a navíc většinu vesnic přímo protíná.
„Také pro město Turnov je to spojeno s odvedením dopravy ze silnice na Semily. Je to jeden z mnohých argumentů, kterým Liberecký kraj podporuje stavbu této komunikace – zpřístupnění Semilska a Jilemnicka. Budu se snažit najít nějaké kompromisní řešení,“ slíbil Hocke.
Ministr dopravy Dan Ťok za hnutí ANO odhaduje, že stavba silnice vedoucí přes Český ráj začne do 10 let.
„Projednávání a příprava realizace staveb byla v roce 2010 zastavena a těžko se v roce 2015 rozbíhala. Dali jsme spoustu peněz do přípravy. Došli jsme opět k tomu, že projekční kapacity už nám nestačí, takže jsme zahltili projekční firmy, které dělají dopravní infrastrukturu, a snažíme se ten deficit dohnat, ale chvíli to bude trvat,“ upřesnil Ťok.