Antimonopolní úřad neohlášeně zasahuje v sídle Seznam.cz. Prověřuje zneužití dominance na trhu

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) od úterý zasahuje v sídle společnosti Seznam.cz na neohlášeném místním šetření. Prověřuje podezření, že firma zneužila své postavení na trhu. Na inspekci upozornil server Info.cz. Informaci potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda i mluvčí společnosti Seznam.cz Aneta Kapuciánová.

Aktualizováno Praha (Aktualizováno: 10:15 16. 10. 2024) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Antimonopolní úřad zasahuje v sídle společnosti Seznam.cz

Antimonopolní úřad zasahuje v sídle společnosti Seznam.cz | Foto: Michal Růžička | Zdroj: Mf Dnes + LN / Profimedia

„Úřad provádí neohlášenou inspekci u společnosti Seznam.cz, v jejímž rámci prověřuje důvodné podezření na možné protisoutěžní jednání, konkrétně zneužití dominantního postavení. Podrobnější informace nemůžeme vzhledem ke stadiu šetření sdělovat,“ uvedl Švanda.

Doplnil, že samotné místní šetření neznamená, že společnost zákon opravdu porušila. Neznamená ani to, že úřad se společností zahájí správní řízení.

Antimonopolní úřad se zajímá o Seznam.cz. Zveřejnil to v reakci na články o šéfovi úřadu

Číst článek

„Mohu pouze potvrdit, že zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v úterý dorazili do sídla společnosti Seznam.cz. Ačkoli nemáme informace o tom, že by s námi bylo zahájeno jakékoli oficiální řízení, s jeho zástupci samozřejmě spolupracujeme a jsme jim plně k dispozici,“ řekla mluvčí společnosti Kapuciánová.

Seznam.cz je majitelem stejnojmenného internetového vyhledávače, webových a zpravodajských portálů, jako jsou například Novinky či Seznam Zprávy, a patří také mezi klíčové hráče v online reklamě na českém trhu.

Podle Deníku N se úředníci konkrétně zajímají o dominantní postavení vyhledavače Seznam. „Úředníci se zaměřují na všechna data ohledně vyhledávání. Jde o údajně dominantní postavení na trhu s vyhledáváním,“ řekl webu člověk obeznámený s průběhem inspekce.

ÚOHS podle něj zajišťuje data týkající se toho, jak Seznam zachází s poskytovanými daty třetích stran. Úředníci prověřují, jestli je nezneužívá ve svůj prospěch. „Jde o to, jakým způsobem má Seznam využívat toho postavení a dostávat na své stránky lidi,“ řekl Deníku N zdroj. 

Prověřování po vydání článku

Ačkoliv je prověřování neveřejné, v případě Seznamu informaci, že se o firmu zajímá, již dříve úřad uvedl dost neobvykle sám. A to v tiskové zprávě týkající se jiné agendy. Šlo o reakci na článek zpravodajského portálu Seznam Zprávy, které patří do rodiny Seznam.cz.

Reportéři v něm popisovali údajnou spolupráci šéfa úřadu Mlsny s „obžalovaným expertem na losovačky“, proti čemuž se úřad ohradil na svém webu v rubrice „Uvádíme na pravou míru“.

Seznam tehdy v reakci uvedl, že považuje za nepřijatelné, aby orgán veřejné moci bez důkazů veřejně obviňoval jiný subjekt ze msty, zneužívání médií a vytváření nátlaku, a to z důvodu, že se úřad tímto subjektem má v rámci své kontrolní činnosti údajně zabývat.

V úterý vydal Seznam na svém webu článek o firmě, která chybně prováděla tendry, nicméně její majitel jako expert spolupracuje se šéfem ÚOHS.

Antimonopolní úřad není jediný, který se o některé kroky platformy Seznam zajímá. Konkrétně jde o Úřad na ochranu osobních údajů (ÚOOÚ), který momentálně zkoumá nově zavedené modely „consent or pay“ (též „pay or ok“), v češtině „zaplať nebo souhlas“.

Ty začal využívat jak Seznam, tak i provozovatel Facebooku Meta. Model spočívá v tom, že je uživateli určitých webových stránek znemožněna interakce s nimi, a to pokud nezvolí buď mezi udělením souhlasu se zpracováním svých osobních údajů, typicky za účelem cílené či behaviorální reklamy, k čemuž jsou využity například údaje o prohlížení webu a IP adresa uživatele, anebo mezi zaplacením určitého poplatku. Ať již jednorázového či například měsíčního. Z pohledu GDPR vyvstává předně otázka, zdali je takový souhlas se zpracováním osobních údajů svobodný, uvedl mluvčí ÚOOÚ Milan Řepka.

V této souvislosti podle něj eviduje úřad už více než 70 podnětů a stížností, které se týkají platforem a mediálních domů, jež tento model v posledních měsících zavedly. 

"Úřad všechny tyto podněty a stížnosti prošetřuje a v rámci těchto šetření komunikuje se správci, tedy platformami a mediálními domy, kteří tento model zavedli," uvedl Řepka. 

Pokud by ÚOOÚ dospěl k závěru, že souhlas uživatelů "není svobodný", jednalo by se o porušení GDPR. Firmám by pak hrozila sankce až 20 miliónů eur nebo až 4 procenta celkového ročního obratu celosvětově za předchozí rok, podle toho co je vyšší.

jaf, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme